2020. Július 05. | Emese, Sarolta

EQ kontra IQ

Úgy tűnik, a vállalatvezetők kezdenek rájönni, hogy a siker kulcsa az érzelmi intelligenciában (EQ) rejlik. A CareerBuilder kutatásából kiderül, hogy a megkérdezett 2600 HR menedzser 71%-a többre értékeli az alkalmazottak EQ-ját, mint az IQ-ját, valamint a munkáltatók 75%-a hamarabb léptet elő egy magas érzelmi intelligenciával rendelkező beosztottat.

 

Noha Magyarországon még gyerekcipőben jár az érzelmi intelligencia tudatos alkalmazása és fejlesztése, a téma iránt érdeklődők egyre több cikket és tanulmányt olvashatnak annak fontosságáról. Az érzelmi intelligencia az élet minden területén meghatározó, de talán kevesen gondolnák, hogy a vállalati kultúrában és az üzleti életben is a sikeres (együtt) működés alapja.

 

Az EQ jelentősége a vállalatban

Legyen szó a ranglétra bármely fokáról, az érzelmi intelligencia minden szervezeti szinten elengedhetetlen. Egyre több vezető látja be, hogy az alkalmazottak érzelmi intelligenciája a siker szempontjából relevánsabb kvalitás, mint az IQ (ami Dr. Daniel Goleman, a téma szakértője szerint csupán 10-20%-ban játszik szerepet a sikerben). Ugyanis jelentős különbség van az egyes munkavállalók – és így a vállalatok – teljesítménye között csupán az EQ szintjük eltérése alapján.

 

Ezért mindenképpen érdemes tudatosan fejleszteni ezt a képességünket. Az érzelmi hányados mértéke befolyásolja, hogy mennyire vagyunk képesek megérteni másokat, valamint saját érzéseinket, gondolatainkat. Ezáltal könnyebben tudunk kommunikálni, kapcsolatokat építeni és eredményesebben érhetjük el céljainkat.

 

A XXI. században azok a vállalatok tudnak tartós versenyelőnyt szerezni és megtartani, akik a szaktudáson túl figyelmet fordítanak a munkatársaik érzelmi intelligenciájának fejlesztésére. A munkaerőhiány és a magas fluktuáció elkerülése érdekében kardinális a kollégák támogatása, hogy önmaguk maradhassanak a cégen kívül és a vállalaton belül is.

 

A magasabb EQ meghozza a sikert

A nemzetközi szakirodalom egyetért abban, hogy a vállalat minden szintjén nagyon fontos az érzelmi intelligencia. Hiszen hiába hozzáértő valaki a szakmájában, ha hiányoznak belőle az emberi kapcsolatok fenntartásához kulcsfontosságú tényezők. A vállalati kultúra minősége az egyik legfontosabb alappillére a vállalat sikerének, tehát egyáltalán nem mindegy, hogy milyen emberekkel dolgozunk együtt.

 

És hogy miért sikeresebbek a magas EQ-val rendelkező munkavállalók? Miért fektetnek a vállalatok egyre nagyobb hangsúlyt erre a képességre a kiválasztási folyamat során?  Többek között azért, mert a magasabb érzelmi hányaddal bíró emberek jobban kezelik a stresszt, elfogadják a kritikát és tanulnak belőle, megfontoltabban döntenek, empatikusak és könnyebben megoldják a konfliktusokat. Ezeknek köszönhetően pedig az üzleti és a magánéletben is sikeresebbek.

 

Mi a helyzet itthon?

A hazai helyzetről Kósa Erikát, az EQ Sexy mozgalom alapítóját kérdeztük, aki mögött több évtizedes tudás áll.

Hazánkban a szervezetek ezen a téren még jelentős fejlődés előtt állnak. A mai cégvezetők jobban teszik, ha elfogadják: meg kell változtatni a vállalatvezetési stratégiákat. Időszerű, hogy sikerességük érdekében újra gondolják vállalati kultúrájukat, és változtassanak a berögződött modelleken. Mindennek kulcsa pedig tetteink tudatosításában és az érzelmi intelligencia fejlesztésében rejlik.”

Kövess minket!