2018. Október 20. | Vendel
Előző

A jazz az életem...

Következő

Ellenfeszülés...

Magyar és európai értékek

Fekete-Kovács Kornél
A MAO tizenegy éves fennállása óta nemzetközileg is elismert nagyzenekarrá nőtte ki magát, mely számos zenei műfajban elkötelezett, közöttük a jazz, pop, klasszikus és kortárs zenében is kiemelkedő.  Új lemezük és lemezbemutató koncertjük kapcsán a zenekar művészeti vezetője, Fekete-Kovács Kornél nyilatkozott.

 

„Egy kreatív, alkotónak vagy egy előadóművésznek egyformán fontos a hitelesség. Az a fajta “igaziság”, amelytől az illető összetéveszthetetlenül az, aki. A tizenhárom éve működő Modern Art Orchestrával az alapítás óta nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy identitásunkat olyan dolgokból építsük fel, amelyek a magyar és kicsit kiterjesztve az európai értékeket képviselik a zenében. Ennek ékes példájaként márciusban újabb megjelenésre készülünk.

Bartók Béla - Tizenöt magyar parasztdal című, eredetileg szóló zongorára írt ciklusát a MAO egy teljesen új megközelítésben rögzítette lemezre 2017. novemberében (BMC Records).

 

Az új darab koncepciója azon alapul, hogy az eredeti 15 tételt érintetlenül hagyva komponáljunk olyan átvezető részeket, amelyekben a mai zene megfelelően fuzionálhat a magyar népi kultúrával és a bartóki világgal. Ebből az elegyből fantasztikusan érdekes dolgokat tudott alkotni a zenekar kreatív magját alkotó négy muzsikus-zeneszerzőből álló team. A Bacsó Kristóf, Ávéd János, Subicz Gábor és jómagam által komponált darabok a jazz, az elektronikus zene, a kortárs klasszikus hangzás perifériáin mozogva egy teljesen újfajta megszólalást hoztak a jazz nagyzenekari hangzásba.

 

Nagyon fontos szerepet játszik a darab végső formájában, hogy öt kiváló szólistával bővül ki a MAO eredeti muzsikusgárdája: az albumon és a bemutató koncerten egyaránt hallható a világ egyik legnagyszerűbb szaxofonosa, David Liebman, aki amellett, hogy az Egyesült Államokban él, nagyszülői vonatkozással magyar gyökerekkel is rendelkezik.

 

A hazai zenei élet kiválóságai is képviseltetik magukat az albumon: Harcsa Veronika instrumentális énekszólójával, Gőz László elektronikusan elvarázsolt basszus-trombita hangjával járul hozzá a különleges hangzáshoz. Dresch Mihály (fuhu) és Lukács Miklós (cimbalom) két olyan alakja a magyar jazznek, akik a leghitelesebb keresztezői a népzenének és az improvizatív világzenének – jelenlétük megkérdőjelezhetetlen az albumon és a koncerten.”

Előző

A jazz az életem...

Következő

Ellenfeszülés...

Kövess minket!