2020. Október 02. | Petra
Előző

Szívből alkotni – Szűr-Szabó Edit,...

Következő

Szívből alkotni – Bódis Oxana, fest...

Szívből alkotni – Breznay Pál, festőművész

Breznay Pál

Ezúttal képzőművészeket kérdeztük az alkotás folyamatáról, arról az útról, amely az első tétova, avagy határozott lépésektől elvezette őket az elismertséghez, a sikeres jelenhez. Bár alkotásaik egyediek és megismételhetetlenek, mégis van néhány dolog, ami közös bennük: tehetség, szorgalom, kitartás, önazonosság. Ezen a héten Breznay Pál, festőművész válaszolja meg kérdéseinket. 


A KEZDET

 

Honnan és hogyan indult, hogyan került a képzőművészet közelébe?

 

– Művész családba születtem, (szülei Breznay József és Gánóczy Mária festőművészek – a szerk.) így hamar a művészet szemüvegén keresztül szemléltem a világot.

 

Mennyire volt magától értetődő, hogy művész lesz?

 

Számomra ez egyértelmű volt! 

 

Milyen hatást gyakoroltak önre a mesterei?

 

–  A ravennai Academia di Belle Arti-n Folli volt a mesterem, majd Párizsban az Ecole Nationale Superiore des Beaux Arts-on folytattam a tanulmányaimat, ahol a szemléletemhez közel álló nagymesterhez, Cremoninihez kerültem, ami rendkívül megerősített abban, hogy Breznay Pál festőművésszé válhassak.

 

– Hogyan talált rá a saját stílusára, s nagyjából pályafutása melyik időszakára alakult ki egyéni ecsetkezelése?

 

– Lineárisan és egyenletesen jutottam el önmagam kifejezéséig, a saját stílusomig, úgy, hogy csak az intuíciómat követtem. 10-12 éves koromba kezdtem festeni olajjal, 20 évesen festettem néhány kisebb remekművet, 24-26 évesen találtam meg önmagamat, 30-32 éves koromra forrott ki festészetem. Egy 12 éves koromból előkerült képemet oda tudom tenni egy mai mellé a nélkül, hogy szégyenkeznék.

 

AZ ALKOTÁS FOLYAMATA

 

Most éppen min dolgozik?  

 

– Mivel a karantén Budapesten ért utol, így most Pasaréten dolgozom néhány képen és egy ló szobron, ami első művemnek számít a szobrászat területén.

 

Mi az, ami inspirálja, miből merít ötleteket?

 

Inspirálnak, a színek, a formák, a vonalrendszer, a fény – árnyék, a tér, az arányok, a kompozíció, a karakter. De inspirál mindaz, amit magán hordoz egy lombkorona, egy arc, vagy egy  alak, vagy éppen sok alak a térben,  a szépség, a rútság, a teltség és a soványság, a fény a vízben, a földön, vagy a levegőben, a lóverseny, az uszodák, az erdő, a mező, az égbolton a felhők, a napfelkelte, a déli vagy a délutáni fények, továbbá inspirál a város, a maga lüktetésével, vagy éppen a nyugalmával. Sorolhatnám végtelenségig, de egy szóval az ÉLET, és hogy ne soroljam tovább, inkább megfestem mindazt, ami az életből megszólít.

 

– Hogyan kezd hozzá egy-egy művéhez, sorozatához,  mi a kiindulópont?

 

Az élmény, az inspiráció a kiinduló pont, és amikor ez megvan, egy témakört sokszor, sok oldalról körbejárok, és ameddig lenyűgöz, addig újabb munkák születnek, amit aztán sorozatnak is nevezhetünk.

 

– Mikor van ön szerint kész egy alkotása?

 

Amikor kimerül az a töltés, ami a mű megszületését inspirálta és a mű hordozójává válik ennek a töltésnek.

 

– Milyen gyorsan készül el egy alkotása?

 

– Nincs erre egzakt válaszom, mert sok képen dolgozom párhuzamosan. Némelyik félbe marad akár egy évig is mire újra előveszem, másik néhány nap vagy hét alatt elkészül, de ritkán van – a kisméreteket kivéve –, hogy 3-5 alkalomnál kevesebb idő elég lenne.

 

– Hány művet készít egy évben?

 

Lévén, hogy több képen dolgozom párhuzamosan ez változó, kis mérethez olykor néhány óra elegendő, de egy 2 méteres inkább hónapokban mérhető. Egy nagyobb kiállítási kollekció 1-2 év alatt áll össze,  

 

– Mennyire fontos a címadás, és miért?

 

– A címadás sokszor gondolatébresztő. Néha önmagában, cím nélkül is sokatmondó lehet a mű, de egy cím többet árulhat el az inspirációból, illetve az indítatásból, a motivációból 

 

–  Tartozik valamelyik galériához, s ha igen, ez mennyiben segíti pályafutását? 

 

E pillanatban egy Párizsi rue de Sein-i galéria – a főiskolával szemben –, ahol kerek 20 éve, általában 2 évente állítok ki más időszakos, itthoni vagy egyéb országokban létrehozott kiállítások mellett. Fontos egy publikus hely, hogy élőben láthassák az emberek a műveimet, mert egy kiállítás során lehet valódi képet alkotni a műről. Ez semmivel sem helyettesíthető, nem beszélve a társadalmi találkozók fontosságáról.

INSPIRÁCIÓ ÉS SIKER

 

Mi az ön számára a legmeghatározóbb a művészetében?

 

–  Docere – Muovere – Delectare

 

– Megbánta-e valaha is, hogy a művészet mellett tette le a voksát?

 

Sohasem!

 

– Miben mérhető egy kiállítás sikere?

 

 Euróban, dollárban, forintban, de más konvertibilis devizanemekben is. A látogatók, a műkedvelők és a műértők elismerésben. A sajtóban, a média visszhangban.

 

– Minden művész álma, hogy ne csak a jelenkor értékelje alkotásait, hanem az utókor is.  Kik veszik műveit, a magánemberek mellett közgyűjtemények birtokába is kerültek alkotásai?

 

Azt nem tudom, hogy minden művész foglakozik- e az utókorral vagy a „ halhatatlansággal”…. de a zseni szelleme és művei  átragyogják az évszázadokat.

 

–  Kik veszik műveit, a magánemberek mellett közgyűjtemények birtokába is kerültek alkotásai?

 

– Elsősorban magyarok, európaiak, amerikaiak, de kerültek képeim közgyűjteményekbe is.

 

– Hol tudná a leginkább elképzelni, vagy hová szeretné, hogy bekerüljenek a munkái?

 

– Múzeumokba és a Breznay Pál Múzeumba.

 

– Mit gondol a nemzetközi vásárokról?

 

Olyan sokfélék, hogy erre csak sokféle választ tudnék csak adni.

 

– Melyik munkájára a legbüszkébb?

 

Vannak kedvenc képeim a különböző időszakaimból, de nem tudnék rangsort állítani.

 

– Sikeresnek tartja magát a hivatásában?

 

 – A tartós sikerhez három alaptényező + 1 kell:

    1. Szorgalom (fáradhatatlan munka, hit, elhivatottság)

    2. Rátermettség (tehetség)

    3. Szerencse

    +1. Találékonyság (ami bizonyos helyzetekben szükséges az előző hármon túl)

 
MUNKA, HOBBI, ESETLEG MEGÉLHETÉS?

 

Mennyire tartja bizonytalannak egy képzőművész anyagi helyzetét?

 

Eleinte nagyon, idővel azonban stabilabbá válik, de más ritmusban, mint egy fix állásban. Azonban a világ eseményei kihatással van a művészetre, a művészekre is.

 

– Sok kompromisszumra van szüksége az eladhatóság érdekében? Ragaszkodik-e a saját stílusához, vagy hajlandó igazodni a piaci igényekhez?

 

 Amikor létrehozok egy képet, eszembe sem jut az eladhatóság. Nem abból az indíttatásból festek. Az élő érzelmi és gondolati töltést adja át festékhordozó felület a néző számára. Ezért néha a téma másodlagos, mert az én esetemben a műből áradó töltést, energiát veszik meg.

 

– Mennyire használja képei népszerűsítésére, végső soron az eladás elősegítésére a marketing eszközöket?

 

A művek megvalósítása nagymértékben leköt. A marketing egy külön szakma, amihez teljes ember kell. Amikor egy kiállítást előkészítek, annyit én is megteszek, ami tőlem telhető, például rendszeresen megújítom a http://breznaypal.com oldalamat, de a többi a galéria, a szakemberek dolga.

 

– Készít megrendelésre képeket?

 

– Csak is saját témaköreimben.

 

A JÖVŐ

 

 – Hol találkozhatunk legközelebb az alkotásaival?

 

– E pillanatban a budapesti vagy a párizsi műtermemben tekinthetik meg a munkáimat, a kiállításokkal – a kialakult helyzet miatt – kicsit várok.

 

 –  Vannak újabb elképzelései a jövőre nézve, akár témában, akár technikában, akár stílusban?

 

–  Rengeteg, de a megvalósításukhoz sok időre van szükségem.

 

 – Milyen tanácsot adna egy pályakezdőnek?

 

Tanulmányozza a nagy mestereket, a természetet, hogy kialakuljon az egyéni látásmódja.

 

+ 1 Van olyan alkotás, amit elfogadna és kitenné a falára, ha bármelyiket kiválaszthatná és hazavihetné?

 

–  Csontváry „Baalbek” című festményét, szerénytelenül.

Előző

Szívből alkotni – Szűr-Szabó Edit,...

Következő

Szívből alkotni – Bódis Oxana, fest...

Kövess minket!