2019. December 13. | Luca, Otília
Előző

Anyuka lettem – Ullmann Mónika, szín...

Következő

Pályakezdők – Gombó Viola...

A divat kapcsán… Csillag Zsuzsi, divattervező, üzletasszony

Csillag Zsuzsi
Ebben a hónapban a divat világának különböző területén alkotó személyeket kérdezünk. Első válaszadónk Csillag Zsuzsi, aki nem csak a Süel divattervezője, de ő volt az, aki mint marketing szakember felépítette a márkát, és mint üzletasszony felvirágoztatta a gyártást és a forgalmazást.
     

- Kisgyermekkorában mennyire döntött abban, hogy mit vesz fel?

 

- Mindenben én dönthettem, úgyhogy mindig abban jártam, amiben csak akartam. Anyukám nagyon önállóra nevelt. Volt fiús korszakom, aztán a szokásos fekete, majd mikor tiniként rájöttem, hogy "nő" vagyok a miniruhák, vörös rúzsok, fekete körömlakkok és őrült frizurák világában éltem ki magam.

 

- Az ön családjában mennyire volt jelen a divat?

 

- Nagyon. Kiskoromtól kezdve együtt jártunk anyagot vásárolni, együtt választottunk fonalakat, együtt szállítottunk a nagykereskedésekbe, együtt mentünk a nemzetközi vásárokra. 16 éves koromtól minden vasárnap mentem anyukámmal és szállítottuk a Süel termékeket (akkor ugye még nem volt önálló nagykereskedésünk és üzletünk is csak vidéken).

 

- Mikor vált egyértelművé, hogy a divat lesz a fő megélhetési területe?

 

 - Nagyon sok minden érdekelt, de mikor a közgázra felvételiztem már tudtam, hogy "üzletasszony" leszek, és a saját márkámat fogom építeni.

 

- Mit tart legnehezebbnek a hivatásában?

 

- Folytonos és gyors változást, nemcsak a trendek, hanem a makro környezet tekintetében is.  

 

- Kit tart a világ jelenlegi top 3 divattervezőjének?

 

- Prabal Gorung, Elie Saab, Olivier Rousteing, és még persze Karl Lagerfeld, ha olyat is mondhatok, aki sajnos már nem él (akkor tudnék még többet is, Laura Biagiotti óriás kedvencem) .

 

- Mi a véleménye a hazai „utca emberének” öltözködéséről?

 

- Eléggé komor és színtelen. Szürke, fekete, drapp. Mindenki próbál "biztosra" menni, miközben ezzel eléggé egyhangúvá is válik az összkép.

 

- Van olyan divatirányzat, amelyik a legközelebb áll a lelkéhez?

 

- Ha a lelkemhez kérdezi, akkor  inkább stílusról beszélnék. A nagyon nőies és a hippis keveréke. Szeretek mindent, ami kihangsúlyozza a női formákat, de legyen egy kicsit vicces – ne vegyük magunkat annyira komolyan –, ehhez a kötött amúgy tökéletes anyagválasztás. 

Az haute couture feltámadásának az időszakát is kedvelem, ami Diorral robbant be a második világháború után. Lásd New Look.

 

- Mi a véleménye a hazai jeles eseményeken résztvevők öltözködéséről, mennyire tudják, hogy „mikor mit” kell felvenni?

 

- Huh... ebbe nem mennék nagyon bele. Van, aki tudja, és van, aki nem. Hogy durrogtassam a kliséket "a stílus nem pénz kérdése" és ez nagyon igaz.

 

- Ön szerint melyek azok az alapdarabok, amelyeknek minden hölgy vagy úr ruhatárában ott lenne a helye?

 

- Nem vagyok egy nagy alapdarab mániás, illetve az alapdarabjaim is kötöttek és színesek. Híján vagyok a blúzoknak, kosztümöknek és a kis feketének. Nekem egy szuper fekete magassarkú, egy színes balerina vagy tornacipő, egy jó farmer és egy színes Süel pont elég.

 

- A divat a kultúra része – hazai viszonylatban mennyire igaz ez a mondás?

 

- Most kezdenek el hozzánk is betörni azok a fúziós rendezvények, ahol divat, művészet (film-, festő-), akár gasztronómia stb. egyszerre megjelennek, összekapcsolódnak valamilyen dimenzió mentén (mondjuk korok, stílusok). A magyar tervezők is egyre nyitottabbak, frissebbek, szerteágazóbb a tudásuk, így az inspirációs források is változnak. Akár társadalmi problémákat is feldolgozhatnak egy-egy kollekcióban, vagy éppen a környezethez való viszonyulásunkat veszik górcső alá. Most a tudatosság, fenntarthatóság van a porondon és a divat mindig élen jár az innovatív megoldásokban.

 

- A rendszerváltás ideje körül leszerelték a textilgyárakat, lényegében eltűnt a magyar textilipar. Az ipari háttér megszűnésével milyen lehetősége van ma hazai márkának, egy divattervezőnek, arra, hogy nagyobb szériákat tudjon készíttetni egy-egy  modelljéből?

 

- Ha valós megrendelésekről és eladható kollekciókról van szó, akkor akár a saját gyártás is szóba jöhet, de persze a külföldi kiszervezés is egy opció, ami sokszor egyszerűbb és olcsóbb.

Az viszont a jelenleg még működő varrodákkal való együttműködésben (egyáltalán a sikeres kommunikációban) elengedhetetlen lenne, hogy a tervezőknek egy kicsit több üzleti ismertük legyen, és komolyabb fogalmaik legyenek a gyártás valódi folyamatáról. Sokszor csodás kreatív elképzelések vannak, amik vagy nem kivitelezhetőek, vagy nem eladhatóak (ergo nem termel bevételt) és akár kintlévőségeik is keletkezhetnek a gyártók felé.

 

- Mennyire látja lehetőségét annak, hogy a nemzetközi divat élvonalába, a divat elitjébe bekerüljön egy itthon élő tervező, egy hazai divat márka?

 

 - Tőkeinjekció nélkül nehéz, de nem lehetetlen.

 

 

 

Előző

Anyuka lettem – Ullmann Mónika, szín...

Következő

Pályakezdők – Gombó Viola...

Kövess minket!