2020. Július 09. | Lukrécia
Előző

Snájdig erdőkerülő...

Következő

Villamosítják a „villámos” márk...

Vienna Autoshow: a minőség jegyében

A minap zárult Bécsi Autókiállításról lerítt, milyen erős autópiac a szomszédoké, mivel a gyártók példásan tüsténkednek innovatív-úttörő elképzeléseket tárni a publikum elé.

 

Az egész show jól szervezett. Az infópultokat, a standokat segítőkész „népek” lakják. A programokról, illetőleg a programváltozásokról időben érkezik az információ, akár a mobilra, akár a hangosbemondón át. Idén az E-Mobility-részleg kapott nagy hangsúlyt, a területe a 2019-es autómustrához képest, nyolcszorosára (3500 m²) nőtt. A teljes parádé két, jókora csarnokra (Halle C, D) lett szabva. A kocsikat, motorokat szabadtéri tanpályákon is lehetett próbálgatni, nyüstölni.  

 

A C-csarnokban középponti helyet szerzett magának, az itthon téli álmát alvó, 1870-ben alapított japán legenda: a Mitsubishi. S ha már Bécs, mindjárt európai premier: a Space Star itt debütált! A típus első históriáskönyvét 1998-2005 között írták, de úgy fest, a folytatás méltó a korábbi sikermodellhez. A 2020-as változat vonzó, tágas belső teret kínál, a közzétett fogyasztási adatok barátiak (4 liter/100 km kombinált fogyasztásról szólnak a hírek, így a Space Star kategóriájának egyik legtakarékosabb autójának számít.)

A Mitsubishi természetesen az Eclipse Cross Diamond 4WD, az ASX és az L200-asról sem feledkezett el, ahogyan a Vienna Autoshow C-pavilonjában a dél-koreai Hyundai is lendületesen „csinálta a fesztivált”. Meg kell hagyni, bőséges modellkínálat jellemzi az 1947-ben alapított szöuli autómárkát, amely 2019-ben magyar világbajnokot adott az autósportnak – Michelisz Norbert személyében (BRC Hyundai N Squadra Corse).

 

A koreaiak a Kona több változatát helyezték fókuszba. A legnagyobb slágernek a tisztán elektromos automobil bizonyult; gyerekek és felnőttek egyként rácsodálkoztak a gépezetre, amely az első elektromos B-szegmensbéli SUV az öreg kontinensen. Ráadásul 400-500 km-es hatótávra képes. Vonzó „móka” a kocsiban a Head-up kijelző is. A kormánykerék melletti nyomógomb aktiválásával a felnyíló plexi – amikor éppen szükségtelen a jelenléte – eltűnik a műszerfalban. A koreaiak KIA-fronton szintén jelentős tempót diktálnak. Az e-Soul méltó „társa” a Konának. Sőt, a KIA napjaink egyik leginkább elismert elektromos autógyártója. Nincs abban semmi túlzás, amit Emilio Herrera, a KIA Motors Europe vezetője néhány hete mondott, idézem: „a Soul a bevezetése óta a KIA és a teljes piac egyik úttörője. Egy évtizeddel ezelőtt létrehozta a városi crossover-kategóriát, és amikor bemutattuk a Soul EV-t, az volt az első tisztán elektromos városi crossover. Az új e-Soul még többet tud, Európában növelt hatótávú elektromos hajtáslánccal vezetjük be, kiegészítő belsőégésű motor nélkül.”


A bécsi seregszemlére magam is egy KIA-négykerekűvel érkeztem, így azonnali teszteredményt hirdetek: az általam hajtott – a kiállításon ugyancsak bemutatott – ProCeed benzines, 1353 cm³-es, 1870 kg össztömegű variánsa dicséretesen tette a dolgát, noha köd, hóesés, és spirálpálya várta. Oké, az utóbbi csak a vásárvárosi parkolóház 6. emeletéig kígyózott, de azért ilyenkor (is) kiderül egy s más. A tesztút során a futóműért lelkesedtem leginkább, amely kellően feszes, mégis finoman hangolt, élmény vele a kanyarodás. A kombi bátran veszi az akadályokat, ugyanakkor elegáns, kifinomult szerzet.  

 

A Peugeot, a Renault, az Opel, a Ford, a BMW, a Mercedes és a „Porsche-istálló” bemutatója – Skodástól, Audistól, Volkswagenestől, stb. – alighanem önálló cikksorozatot érne, így én most csak pillanatfelvételekre, egy-egy látnivaló néhány soros megidézésére vállalkozom. Tény: a Peugeot Bécsben alaposan kitett magáért. Dekoratív díszletek között, meglepően harapósnak mutatta magát a gall oroszlán. S nemcsak a 3008 Hybrid4 jóvoltából, hanem az új 208-asnak köszönhetően is. Főképp persze az e-208-asnak, amely – akár a benzines vagy a dízelváltozat – a márka a korábbinál 30 kilogrammal könnyebb padlólemezére épül. 

A jármű 136 lóerős, 250 Nm forgatónyomatékú villanymotorját 50 kWh kapacitású akkumulátor táplálja. Egy feltöltéssel akár 340 kilométert is letud. A technológiai szempontból optimális 80 százalékos töltöttségi állapot félóra alatt érhető el. A belső égésű motorral szerelt változattal azonos utastéri helykínálatot és csomagtér-kapacitást kínáló szerkezet normál- és sportos üzemmódot (utóbbiban 8,1 másodperces gyorsulással) kínál, a regeneratív fékrendszer teljesítménye pedig két fokozatban állítható, így az autó üzemideje nagy részében akár a fékpedál érintése nélkül, egypedálos módon vezethető.

A Peugeot-paletta legszebbikének egyébként az e-Legend tanulmányautó számít. Egyszerre hozza el a retró-életérzést, egyszerre idézi fel a Peugeot legszebb hagyományait, és „röpít” a jövőbe. Az e-Legendet látva, a mezei autósnak sem tűnik már oly’ ijesztőnek az önvezető technológia térnyerése.

 

Halkan teszem hozzá, a bécsi autóshowról hiányzott a Citroën, s a DS Automobiles is csak egy sarokba húzódott. A látogató úgy érezhette: most nincs mondanivalójuk… Nem úgy a SEAT-ból kinőtt Cuprának! Vonzó kulisszák között büszkélkedtek az Ateca ABT, az Ateca Limited Edition és a Tavascan - modellekkel. Ahogyan a feltörekvő Alpine sem szerénykedett az A110-zel és az A110S-sel. Utóbbi 292 lóerővel szaggatja az aszfaltot.

 

Az Opel, a Renault, de a Ford is némileg hasonló koncepcióval alakította ki a maga pódiumát, körletét. Amolyan zsibongót teremtettek, ahol az autók között tekintélyes méretű monitorokon „futottak” az információk; a pultoknál játszani, akár (be)vásárolni is lehetett. A Ford a „Legyen Ön is milliomos!”-játék ide adoptált változatával szédítette a nagyérdeműt. Az Opelnél a Corsa, a Corsa-e, a Zafira, a Grandland X HYBRID-, a Renaultnál a ZOE és a Captur-, a Fordnál a Fiesta R5, a Puma EcoBoast Hybrid, a Ranger Raptor, no és a Mustang Convertible kapott kiemelt teret, figyelmet.

 

A BMW, ha jól számoltam, 21 művét tette közszemlére. Imádta a „nép” az M2 Competition-t, az M8 kupét, de legtöbben – főképpen a gyerekek! – a Formula-E széria versenygépét vették kezelésbe.„A motorsport és a tömegtermelés közötti technológiai örökítés folyamata felgyorsult: a sorozatgyártás területén felhalmozott szakmai tapasztalatokat a versenyautó hajtásláncának kifejlesztésekor is kamatoztattuk, miközben a Formula-E futamain megszerzett ismereteket a közeli jövőben utcára engedett elektromos autókban is maradéktalanul kiaknázzuk majd” – vallják az 1916-ban született müncheni mamutnál.

 

A nagy rivális Mercedes (alapítva: 1926) sem lassított Bécsben; magánszámításaim szerint, 26 négykerekűt utaztattak a vásárvárosba, köztük az új EQC jelzésű, tisztán elektromos SUV-szerkezetet, amely 471 kilométeres hatótávval kecsegtet. Nem mellékesen, 408 lóerőt számlál.

Mindazonáltal a talán legnépszerűbb automobil – helyesebben: prototípus – közönségdíját az AUSTRO DAIMLER Bergmeistere kapná. Amúgy a hosszított motorháztető alatt 3 literes, soros hathengeres Mercedes-AMG erőforrás brummog, melyhez három elektromotor is kapcsolódik. Mindez 1200 lóerő összteljesítményt, 1600 Nm nyomatékot, 400 km/órás végsebességet eredményez. Brutális!

 

A Porsche-palettáról – melyen ugye, a SEAT, a Skoda, a VW és az Audi is megtalálható – itt és most, vállalt önkényességgel csak a Panamera 4E-Hybridet emelem ki, amely vonzza a tekintetet, irritálja a talpat, s olyan hibrid kialakítással rendelkezik, amelyet még a 918 Spyder-től örökölt.

 

Zárásképpen: Hondázzunk! A C0205-ös standon igyekeztek igazán átfogó képet adni a Honda fejlesztéseiről, a motorkerékpárokra is kitérve. A japánok 2017-ben jelentették be az Electric Vision névre keresztelt termékfejlesztési stratégiát, amelynek része volt, hogy 2025-re minden Európában eladott új Honda képes lesz elektromos üzemmódban (is) közlekedni. Nos, a fenti határidőt tavaly októberben korábbra hozták: az álom 2022-re válhat valósággá.

A nyitányt a Honda e jelenti, amit az új hibrid Jazz premierje követett. a városi e-autó villanymotorja 136 vagy 154 lóerős, forgatónyomatéka: nem kevesebb, mint 315 Nm! A mellékelt akkumulátorcsomag a kategória egyik legkisebbje. A kocsi hatótávolsága a 220 kilométert horzsolja. Visszapillantója nincsen, helyette kamera fürkészi a való világot.

A bécsi forgatagban az új Honda Civic Sport Line 1.0 VTEC TURBO szintúgy népszerű portékának bizonyult. Az 1 literes VTEC turbóegység 126 lóerővel hasít, CO2-kibocsátása (107-110 g/km) és üzemanyag-fogyasztása (4,7 - 4,8 l/100 km) mégis alacsony.  A motorkerékpárok rajongóinak a CBR1000RR-R Fireblade szolgált újdonságul, amit először láthattunk Közép-Európában.

Szabó Zoltán Attila

Előző

Snájdig erdőkerülő...

Következő

Villamosítják a „villámos” márk...

Kövess minket!