2020. Január 26. | Vanda, Paula
Előző

Önjáró kütyük kerékkel – vagy an...

Következő

Ittas vezetésről...

Városi zajból fejleszt áramot a Peugeot

A hanghullámokkal működő generátor ma még csak egy technikai geg, de akár sorozatgyártásig is lehetne fejleszteni – állítják a Peugeot mérnökei.

 
Az elektromos járművek egyik fontos jellemzőjét állítja kontrasztba napjaink nagyvárosainak talán legidegőrlőbb tulajdonságával az a reklámkampány, amely a Peugeot e-208 bevezetését támogatja Franciaországban.


Mi az ugyanis, amiből a világ minden nagyvárosában több van, mint kellene, ráadásul soha nem fogunk kifogyni belőle? A válasz: a zaj. Egyre több tanulmány foglalkozik a zajterhelés problémájával, az orvostudomány számára ma már nem kérdés, hogy a tartósan magas környezeti zaj ingerültséget, stresszt, alvászavart okozhat, rombolhatja a mentális egészséget, a jó közérzetet. Emellett gyermekeknél a kognitív képességek hanyatlásához vezethet a környezeti zaj, amely ráadásul keringési és anyagcsere-zavarokat is okozhat. Egy 2016-os tanulmány szerint Európában évente több mint 16 ezren halnak meg zajszennyezés következtében, csaknem 32 millió felnőtt él folyamatos zajterhelés alatt, és 13 millióan nem tudnak rendesen aludni a folyamatos zaj miatt.


Mindez még inkább a villanyautók városi használata mellett szól, hiszen a tisztán elektromos hajtású járművek nem csupán helyi károsanyag-kibocsátás nélkül üzemelnek, hanem rendkívül halkan is. Ha egy város járműállományát 100 százalékban villanyautókra cserélnénk, az észlelhető zajszint 30 százalékkal csökkenne.


Röviden és tömören tehát a villanyautó csökkenti környezete zaj- és légszennyezését. A Peugeot azonban nem érte be ennyivel, és bravúros csavarral előnyt kovácsolt a hátrányból. A hanghullámok ugyanis terjedésük során rugalmasan összesűrítik a közeget, amiben terjednek, így helyzeti és mozgási energiával is rendelkeznek. Ezt az energiát sikerült munkára fogniuk – még ha csak egy figyelemfelhívó reklámkampány idejére is.


Párizs legzajosabb pontján két különleges óriásplakátot állítottak fel, amelyeket a világon elsőként hangérzékelő szenzorokkal borítottak. A 30 mm átmérőjű piezoelektromos lapkák a hangnyomást elektromos energiává alakítják át. A több ezer szenzor elegendő áramot termel ahhoz, hogy segítségével tölteni lehessen a Peugeot e-208 akkumulátorát.


A Peugeot e-208 a márka új villamosítási programjának első, tisztán elektromos eleme. A modell villanymotorja 3673 és 10 000/perc fordulatszám között adja le maximális, 136 lóerős teljesítményét, 260 Nm legnagyobb forgatónyomatéka már 300/perc fordulatszámtól elérhető. Az autó végsebessége 150 km/óra, álló helyzetből 8,1 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára. 50 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorának teljes feltöltésével akár 340 kilométert képes megtenni (WLTP norma szerint). A mérnökök a Peugeot 208 fejlesztése során a padlólemezen az akkumulátor elhelyezésére szolgáló külön helyet alakítottak ki, így az elektromos e-208 csomagtartója és utastere pontosan ugyanakkora, mint a belső égésű motorral szerelt modellváltozatoké.
 
A Peugeot Európában elsők között kínált elektromos személyjárművet. Az 1995 és 2003 között forgalmazott 106 Electrique 95 km/óra végsebességre volt képes, nikkel-kadmium akkumulátorainak egy feltöltésével 100 kilométert lehetett megtenni. Utódja, a 2010-ben bevezetett iOn a világ első sorozatgyártású, nagy sebességre (130 km/óra) képes elektromos járműveként írta be magát az autóipar történelemkönyvébe. A 3,4 méter hosszú, 63 lóerős jármű már modern lítium-ion akkucsomaggal rendelkezett, amely akár 160 kilométerre elegendő energiát tudott tárolni.
Tóth Gábor Ákos

 

Előző

Önjáró kütyük kerékkel – vagy an...

Következő

Ittas vezetésről...

Kövess minket!