2018. November 21. | Olivér
Előző

Lexus UX – előzetes Lisszabonból...

Következő

Ford innováció két keréken...

Serpa vagy dizájnos kombi?

Egy dízel Renault Koleos és egy benzines Talisman 1,6 Tce Grandtour Initiale Paris járt szerkesztőségünkben – páros teszt első kézből.

 

Az új Koleos talán robosztus méretei és különösen belső megoldásai miatt nem az a tipikus, finom francia limuzin, de így is kifejezetten elegáns, és több külső jegyénél is érdemes megállni egy pillanatra. Ha oldalról nézzük a kasztnit, úgy érezzük, brutálisan erős, mégis elegánsan áramvonalas autóval állunk szemben, ám ha tovább vizslatjuk, egy alap SUV, a megnagyobbított Kadjar képe is felrémlik.

 

A 467 centi hosszú, 184 centiméter széles és 168 centiméter magas Koleos erőteljes külső megjelenése mellé társított lágy, bézs fényezés, kellemes összhangot teremt a belső térrel, ahol rögtön visszaköszön a bézs sugallta prémium érzés. A sokszor elcsépelt megoldással szemben itt kifejezetten elegáns a „fa” díszlécek, a fekete bőrülés, a varrott bőr és a finom plasztik anyagok együttese. A méretekhez visszatérve: érdemes megjegyezni, hogy a csomagtartó sem apró, 498 literes, ami az ülések ledöntésével 1706 literesre növelhető.

 

Bosszantó tud lenni a nehezen záródó csomagtartó-ajtó, a Koleos-nál a méretek és az ötödik ajtó súlya miatt mindenképp érdemes rászánni a plusz pénzt az elektromosan záródóra.Belül a hátsó ülés utasainak is bőven jut hely: nekik ritka bónusz a két hátsó USB csatlakozó. S ha már ezt érintettük: a digitális komfortról gondoskodik az újkori klasszikus utastér elengedhetetlen kelléke, a 7 colos fedélzeti komputer, s a hozzá társuló, már jól ismert R-Link multimédia. Spéci figyelmesség, de mondhatnánk, hogy a vezető figyelmének mind kevesebb igénybe vételét szolgálja, hogy ha a tablet közepén vízszintesen elhelyezkedő csíkba húzzuk a kívánt adót, akkor az rögtön be is jön.

 

Hozzánk a Renault-Nissan jól bevált, gyengébbik 1,6 dCi, 130 lóerős változatával került a Koleos, ami végül is egy városi hobbiterepjáró esetében bőven elég. Ez a megbízható serpa kényelmes autózásra, családi kalandtúrákra született, amikor a kétezres fordulat felett már gondtalanul hátradőlve élvezhetjük a kocsi kényelmét és jó kormányozhatóságát, és a mindehhez társuló, rendkívül visszafogott, 6-6,5 literes fogyasztást.

Tesztautónk többek között holttér figyelővel, automata távolsági fényszóró vezérléssel, 18 colos könnyűfém tárcsákkal, első parkoló radarral, hátsó kamerával és egy csomó ma már természetesnek vehető szolgáltatással kényeztetett, de persze ezt is lehet fokozni…

És nem is kell messze menni, mert a Talisman Grandtourt nyilván nem véletlenül hívják francia Passatnak, amit az Initiale Paris felszereltség a hétköznapi luxus egészen kellemes magasságaiba repít. A genetikát hangsúlyozandóan az Espace padlólemezére épülő modell 4.86 méter hosszú, és mindössze 1.46 méter magas, amihez 14.5 centis hasmagasság párosul. Szokatlan arányok, a képek talán nem adják vissza, de nagyon is jól áll a Grandtournak – csakúgy, mint a 18 colos Duetto felnik. A Full LED Pure Vision fényszóró hatékonysága kiemelkedő, és látványnak sem utolsó.

 

Belül egyből feltűnnek a Magnetic-szint sajátosságának tekinthető fekete-vajszínű bőrülések, melyek amellett, hogy szuperkényelmesek, elektromosan is állíthatóak, fűthetők-szellőztethetők, és még masszázsfunkcióval is bírnak. Egy külön menürendszeren keresztül variálhatjuk a vezető és utasoldali opciókat, választhatunk frissítő, lazító, és gerincmasszázs közül, beállítva annak intenzitását és sebességét. A műszerfal kialakítása hasonló a Koleoséhoz, ám középen már más a helyzet, a digitális kijelzőn módtól függően változik a megjelenés, az ECO értelemszerűen zöld, a Comfort kék és a sebességet skálázták rajta, a Sport piros, és a fordulatszámmérővel hódít.A teszt alatt leginkább Sport-módban vezettük a Talismant, így feszesebbre hangolt kormányzással és futóművel volt dolgunk, utóbbi egyébként a pályatempó felsőbb határainál is remek kanyartartást képes biztosítani.

 

A Multi Sense nevet viselő módválasztó az említettek mellett a Neutral és a Perso üzembe is kapcsolható, ezek mindegyike kihat az autó karakterisztikájára, így a 4Control futóműre, az adaptív felfüggesztésre, a motor reakciójára, valamint a váltóra és a kormányműre is. A 8.7 colos „tableten” a parkolási segédlet és a tolatókamera, valamint a teljes radarrendszer mellett egy sor vezetéstámogatót is beállíthatunk, ezek közé tartozik természetesen a holttér-figyelő, vagy a sávelhagyás jelző.

 

A hátsó lábtér óriási, a tetővonal alacsony mivolta miatt pedig besüllyesztették az ülőlapokat, így marad hely a fejnek is. Ehelyütt is két USB-vel látták el a hátsó sort, elöl pedig rengeteg apróbb-nagyobb hasznos teret fedezhetünk fel. Ha már itt tartunk: a csomagtér ügyes strapatálcával lett ellátva, és alapból fél köbméteres, padlótól-plafonig pedig 1681 literesre bővíthető.

 

Ha minket kérdeznek, családi batárnak inkább ezt a modellt választanánk, bár az sem elhanyagolható tény, hogy a Koleos magasabb üléspozíciója bizonytalanabb vezetőknek önbizalom pluszt adhat, ami viszont indirekt módon a forgalomban részt vevők számára jelenthet nagyobb biztonságot.

Tóth Gábor Ákos

Előző

Lexus UX – előzetes Lisszabonból...

Következő

Ford innováció két keréken...

Kövess minket!