2020. Július 13. | Jenő
Előző

Giulia GTA: visszatér egy legenda...

Következő

Luxus prognózis a Lexustól...

Rút kiskacsák a városi közlekedés ászai

Úgy tűnik, a franciáknak mániájuk a környezetbarát városi közlekedés: a Peugeot 1920-ban már elektromos kisautót dobott a piacra, méltó utódja az Ami – 100% ëlectric a Citroëntől.

 

A VLV (Voiturette Légère de Ville, azaz könnyű városi gépkocsi) története csaknem 100 évvel ezelőtt, még az 1920-as években kezdődött, amikor a Peugeot mérnökei előrehaladott kísérleteket folytattak az elektromos hajtáslánc bevezetése terén. A technológia akkoriban egyáltalán nem számított forradalminak, hiszen még az évszázad elején is a villanyautók adták az automobilizmus elitjét. A márka első, valóban sorozatgyártású típusába, a Peugeot 201-be kísérleti jelleggel beépített villanymotor például 25 km/óra átlagsebességre volt képes felgyorsítani az 1929 és 1937 között gyártott szedánt.

 

Amikor kitört a II. világháború és eljött a német megszállás, az a gazdaság más területei mellett az autóipart is súlyosan érintette. A VLV szériaverziója csak 1941 márciusában mutatkozott be, ám a folyamatos nyersanyaghiány miatt a tervezett sorozatgyártás soha nem indult be zökkenőmentesen, a kereslet azonban nagy volt a 2,67 méter hosszú, 1,21 méter széles apróság iránt. Elsősorban a francia postaszolgálat használta, de orvosok és ügyvédek is előszeretettel közlekedtek az elöl és hátul egyaránt keresztben elhelyezett laprugókon rugózó járművön.

 

Bár első pillantásra úgy tűnhet, az autócska háromkerekű, valójában hátul is két keréken gurult; a nyomtáv azonban mindössze 25 centiméteres volt. Két év alatt mindössze 377 darab készült az autóból, azután utolérte a megszállás végzete: felső utasításra leállt a gyártása. Bár technikája és konstrukciója a kényszerhelyzet ellenére modernnek számított, a kisméretű jármű a háború után már nem volt fontos, így gyártását soha nem indították újra.

 

Mondhatnánk, hogy a PSA konszern csak visszanyúlt a gyökerekhez, de azért ez nem jelent ekkora történelmi távlatot. A napokban debütáló Ami – 100% ëlectric közvetlen leszármazottja a 2019 márciusában a Genfi Autószalonon bemutatott AMI ONE tanulmányautónak, mely a nagy érdeklődést követően alig egy évvel később meg is valósult. Az új modell konkrét megoldást kínál a rövidtávú közlekedés terén jelentkező új elvárásokra: megkönnyíti a városközpontba jutást, a tisztán elektromos üzemmód jóvoltából a modell a belváros összes zónájába behajthat, beleértve a szigorúbb kibocsátási határértékkel rendelkező zónákat is.

 

Gyakorlatilag egy könnyű, négykerekű járműnek felel meg, mely zökkenőmentesen halad kuplung használata nélkül is, indításkor rögtön gyorsul és 45 km/órás végsebességre képes. A tisztán elektromos, akár 70 km-es hatótávra is képes modell ideális útitárs a városi közlekedésben, akár egy találkozóra, akár munkába, buliba vagy bevásárolni megy az ember. Ez a hatótáv nagyobb a városi és külvárosi lakosok által átlagosan megtett napi távolságnál.

 

A padlóba süllyesztett, 5,5 kWh-s lítium-ion akkumulátor feltöltése rendkívül egyszerűen, az utasoldali ajtó szintjén elhelyezett elektromos kábellel történik. A kábel csatlakoztatását követően mindössze 3 óra elegendő a teljes, hagyományos 220 voltos konnektorról való feltöltéshez. Az Ami – 100% ëlectric bármilyen nyilvános töltőoszlopnál, illetve fali töltőnél is feltölthető az erre alkalmas kábel használatával.

 

A különleges rajzolatú 14 colos kerekeken stabilan mozgó jármű 2,40 m hosszú, 1,39 m széles és 1,52 m magas. Méreteinek köszönhetően fürge, 7,20 m-es fordulóköre jóvoltából pedig könnyen lehet vele parkolni.  

 

Valóságos fényfürdő fogadja az autóba beszálló utast a nagy üvegfelületeknek (szélvédő, oldalablak és hátsó ablak) és a szériában elérhető panoráma üvegtetőnek köszönhetően. Az összes üvegfelület a karosszéria teljes felületének mintegy felét teszi ki. Az oldalablakok különlegessége, hogy felfelé billentve nyithatóak, mint a legendás Kacsában.

 

Az Ami – 100% ëlectric vezetéséhez Franciaországban nem szükséges jogosítvány.

Az innovatív mobilitási eszközön túl a Citroën valóságos áttörést kíván megvalósítani ezzel az egészen elképesztő áron elérhető elektromos modellel, melyhez az ügyfelek valódi autóhasználata szerint kialakított ajánlatok kapcsolódnak. Többek között hosszú távú bérlés azoknak, akiknek állandó jelleggel szükségük van autóra, egyetlen egyre, másodikra vagy akár harmadikra, magán- vagy szakmai célokra.

 

A modell bérleti díja havi bruttó 19,99 euró bruttó 2644 eurós önrésszel. Azaz a havi bérleti díj alacsonyabb, mint egy havi metróbérlet vagy egy telefonos havi előfizetés ára. Egyébként egy applikáció segítségével önkiszolgáló rendszerben bárki számára rendelkezésre áll majd az autó az utcán is.

 

Az Ami – 100% ëlectric idén március 30-tól rendelhető Franciaországban 6 ezer eurós áron, pár hónappal később pedig  Spanyolországban, Olaszországban, Belgiumban, Portugáliában és Németországban is – magyarországi forgalmazásáról egyelőre nincs hírünk.

Tóth Gábor Ákos

Előző

Giulia GTA: visszatér egy legenda...

Következő

Luxus prognózis a Lexustól...

Kövess minket!