2019. Május 25. | Orbán
Előző

Hibrid koncertélmény...

Következő

Balatonfüred Concours d’Elegance 2019...

Oroszlánkirályság

Toronymagasan győzött a Peugeot a J. D. Power nagy-britanniai megbízhatósági felmérésén nem csupán a tömegpiaci márkák között, hanem a teljes piacon.

 

A Peugeot bizonyult a legmegbízhatóbb autómárkának azon a fogyasztói felmérésen, amelyet a világ egyik legismertebb és leghitelesebb autóipari elemző szervezete, a J. D. Power szervezett Nagy-Britanniában. A vizsgálat során nyolc kategóriában (karosszéria, vezetési élmény, funkciók és kezelőszervek, multimédia és infotainment, ülések, fűtés és klímaberendezés, utastér, valamint hajtáslánc) összesen 177 hibajelenségről kérdezték az autótulajdonosokat. Minél kevesebb problémáról számolnak be a tulajdonosok, annál alacsonyabb a márka pontszáma, és annál előrébb végez a rangsorban.

 

A Peugeot a kezdetektől fogva az iparági átlagnál jobban teljesített nem csak a brit, de a szintén 2015-ben útjára indított németországi VDS felmérésen is. Az előző négy év során mind a nyolc európai felmérésen a legmegbízhatóbb francia autómárkának bizonyult a Peugeot; ezt megelőzően legjobb eredménye a 2016-os ezüstérem volt Németországban. A márka idén 77 pontot ért el: ez a J. D. Power VDS felmérések európai történetének második legkedvezőbb eredménye. A 2019-es brit felmérésen 11 pontos előnnyel végzett az élen az oroszlános gyártó, két korábbi győztest utasítva maga mögé.

 

A Peugeot a modellpaletta egyenletesen és kiszámíthatóan élvonalbeli teljesítményének köszönheti abszolút első helyét. A márka négy típusa (108, 208, 2008 és 3008) is dobogós helyen végzett az egyes méretosztályok versenyében; közülük a 208-ast a városi kisautók legmegbízhatóbb képviselőjének szavazták meg a brit autósok.

 

Ami a felmérés egész autóiparra vonatkozó, általános következtetéseit illeti, az ülések kivételével minden részterület fejlődést mutatott 2018-hoz képest. A prémium járművek tulajdonosai jellemzően több hibáról számolnak be, mint a tömegpiaci modelleké – aligha véletlen, hogy a legjobb tíz márka között mindössze két prémium gyártó szerepel.

 

Különösen bosszantónak ítélik meg a felhasználók a navigációs rendszerek esetleges hibáit, a márkahűség legnagyobb ellensége pedig a motorhiba. Meglepő következtetés, hogy bár az elektromos és hibrid járművekkel összességében több probléma szokott lenni (különösen az infotainment, az ülések és a hajtáslánc terén), mégis ezek gyártóihoz ragaszkodnak a legnagyobb mértékben a tulajdonosok.

 

Az oroszlános márka a napokban egy másik dicsőséget is elkönyvelhetett: az egyetlen példányban készült Peugeot 402 Pourtout Cabriolet, ez az 1937-es gyártású, meseszép klasszikus a közelmúltban 390 ezer dollárért talált gazdára az Egyesült Államokban.

A Peugeot 402 (1935-1942) két korszak határán született. Az autógyártó saját formatervezői az akkoriban egyeduralkodóvá váló style paquebot-t, az Art Déco mechanikus ihletésű irányzatát követve különösen áramvonalas, előremutató karosszériát terveztek a három különböző tengelytávval kínált, eleinte 2,0, majd 2,2 literes, soros négyhengeres benzinmotorral épített, kifejezetten gazdagon felszerelt modellhez. Ugyanakkor a független karosszériaépítő műhelyek csillaga sem áldozott még le, és számos ünnepelt mester álmodott látványos idomokat a modern technika köré.

A kor két legnevesebb karosszéria építőművésze, a Peugeot hivatalos megbízottjaként tevékenykedő Émile Darl'mat és a kor legfényűzőbb luxusautóit presztízsükhöz méltó karosszériába öltöztető Marcel Pourtout közös munkáikkal érték el pályájuk csúcsát. Örökké emlékezetes marad például az Eclipse lenyitható keménytető, amelyet a Peugeot számos típusához elkészítettek, de sikeres Le Mans-i versenyautókat is terveztek együtt, alapvetően mégis külön utakon jártak. Míg a ma is népszerű 402 Darl’mat roadsterek kompakt, sportos hangvétele a típus dinamizmusára helyezte a hangsúlyt, Marcel Pourtout légies eleganciájú kabrióként értelmezte újra a harmincas évek megkerülhetetlen doktrináját: az aerodinamikát.

 

A Carrosserie Pourtout alkotása a 402-es leghosszabb alvázát vette alapul. A fényszórókat kiemelte a hűtőmaszk fogságából, és torpedó alakú foglalatban helyezte el azokat. Az autó lekerekített orrát büszke, meredek rácsra cserélte, a sárvédőknek pedig nagyobb hangsúlyt adott, így azok szinte kiáltványként hirdetik az Art Déco elveit. A hátsó kerekek hosszan elnyúló burkolata főúri arányokkal ruházta fel az autót, amelynél Marcel Pourtout jó érzékkel lemondott az Eclipse tetőről, és feszes szabású vásznat borított a rövid utastér és a kifejezetten alacsony szélvédő fölé.

 

A Peugeot 402 Pourtout Cabriolet túlzás nélkül a kor egyik legharmonikusabb autódizájnja volt, amely ma a gyűjtők féltett kincse lehetne, ha sorozatgyártásba kerül. Nem került, ki tudja miért, csupán egyetlen példány készült ebből a mestermunkából. Nem kevésbé rejtélyes, hogy vajon miért a széria kisebbik, 55 lóerős motorját építették be a 333 centiméteres tengelytávon nyugvó közúti luxusjachtba, ám a fekete-szürke fényezésű, krómmal gazdagon díszített autó ezzel is 110 kilométer/órát meghaladó sebességre volt képes. Az autó sebességváltója egy négyfokozatú Cotal egység volt, amit nem csupán automata kuplungja tett különlegessé, hanem az is, hogy külön irányváltó tartozott hozzá, így hátramenetben is négy áttétel között választhatott a vezető, aki vastagon párnázott ülésen, fával berakott környezetben irányította járművét.

 

Már az kisebbfajta csoda, hogy a világháború nem sodorta el a Peugeot 402 Pourtout Cabriolet egyetlen példányát, az pedig egyenesen hihetetlen, hogy az utána következő évtizedeket is viszonylagos épségben átvészelte. A nyolcvanas években egy tehetős észak-amerikai gyűjtő kollekciójába került, majd következő tulajdonosa 2007-ben teljes körű helyreállításba fogott. A képeken látható állapotát három év megfeszített munka után nyerte el az ismeretlen legenda. Azóta számos veteránautós szépségversenyen aratott diadalt a 797280 alvázszámú, kétszemélyes cabriolet, amely utoljára tavaly tűnt fel: ekkor 389 ezer dollárért, azaz mintegy 110 millió forintért cserélt gazdát az autó.

Tóth Gábor Ákos

Előző

Hibrid koncertélmény...

Következő

Balatonfüred Concours d’Elegance 2019...

Kövess minket!