2020. Április 07. | Herman
Előző

Villamosítják a „villámos” márk...

Következő

Városi zajból fejleszt áramot a Peuge...

Önjáró kütyük kerékkel – vagy anélkül

Egy KPMG tanulmány szerint az automatizált járművezetés következő szintje már a dróntaxi lehet – Budapest egyelőre nincs a lehetséges városok listáján.

 

Az automatizált járművezetés egyik koncepciójaként jelent meg a kiállításon a BMW i Interaction EASE tanulmányautó, amelynek lényege az utas és az automatizált járművezetés mesterséges intelligenciája között felépített természetes interakció. A bajor prémiumgyártó ügyfele és a jármű közötti interakció így ösztönösen intuitív és amennyire csak lehet, emberi lesz. Alapja viszont a BMW aktuális modellpalettájának tagjaiban alkalmazott megoldások sora: az érintés-érzékeny felületektől kezdve, a gesztusvezérlésen át, egészen az intelligens személyi asszisztens élőbeszéd-szintű kommunikációjáig.

 

A tanulmányautó mindezeken felül vadonatúj ösvényen indul el, hiszen mesterséges intelligenciája a vezető tekintetét is képes követni és értelmezni. A mesterséges intelligencia tekintetelemző funkciója az utas és a jármű közvetlen környezetének feltérképezésére hivatott, a folyamatosan pásztázó tekintet megállítására pedig a technológia az adott objektum bővebb információival szolgál. Nagyban hasonlít ez az emberek közötti beszélgetésekhez, amelyek során mindkét fél az adott tárgyra fókuszál és a folyamatos szemkontaktus az érdeklődés üzenetét hordozza.

 

A bajor prémiumgyártó ügyfele ezt követően hangutasítással vagy gesztusvezérléssel léphet interakcióba az adott objektummal, a technológia pedig azt is lehetővé teszi, hogy egy-egy összetettebb információt (mint például a moziműsort vagy a kiszemelt étterem menüjét) ne a vezető látómezejébe, hanem az utasok elé vetítse ki. Kulcsfontosságú szerepet játszik e téren a panoráma Head-Up kijelző, amely az első szélvédő teljes egészét kivetítő felületként használja, az 5G sebességű mobilkapcsolatnak köszönhetően pedig minden pillanatban pontosan tudja, hogy merre jár és mérnökien precíz információkkal szolgál a jármű közvetlen környezetéről.

 

Az ember és gép közötti természetes interakció a járművezérlési lehetőségek új szintjét vetíti előre. A BMW i Interaction EASE tanulmányautó jövőbe mutató funkcióit elsőként a 2021-ben érkező BMW iNEXT alkalmazza majd a hétköznapokban.

 

A következő lépcsőfok a nagy- és elővárosi közlekedési rendszerekben a városi légi közlekedés – nevezetesen a dróntaxi – lehet, ami a KPMG tanulmánya szerint villámgyors fejlődést bemutatva a következő évtized végére milliós nagyságrendben bukkanhat fel a világvárosokban.

 

A hirtelen változás egyik kulcsa maga az eszköz, a kifutópálya nélkül repülni képes jármű. Mostanra már rendelkezésre áll az alternatív technológia, a vertikális le- és felszállásra képes, elektromos helikopter, vagyis inkább drón, melynek különböző változatai több gyártó kínálatában is túljutottak a prototípus szakaszon.

 

A kulcs az eVTOL dizájnja, ugyanis több villanymotorral rendelkezik, és nem eggyel, mint a hagyományos helikopterek. Ennek az újításnak köszönhetően egy eVTOL gép halk, könnyű, ökobarát, és emiatt a leszállóhelyként alkalmas területek száma sem korlátozza a terjedését. Fontos tényező a sikerben, hogy ezek a járművek már első perctől kezdve autonómak lesznek, egymással és a földi irányítással is kommunikálva. A célközönség először azok az emberek lesznek, akik megengedhetik maguknak, hogy elkerüljék a bel- és elővárosi dugókat. Idővel az árak csökkennek, és tömeges elterjedés várható. A KPMG úgy kalkulál, hogy 2030-ra már 12 millió fuvart regisztrálhat a városi légi közlekedés, mint szolgáltatás, míg 2050-re ez a szám felugorhat akár évi 400 millióra, és ezzel a teljes légiforgalom akár 4%-át is kiteheti.

A KPMG egyelőre 70 olyan várost azonosított, ahol a torlódások, a lélekszám növekedése és a nagy vásárlóerő adott az UAM megjelenéséhez. Ezekből Ázsiában található 23, Észak-Amerikában 16, és Európában 15. Sajnos Budapest egyelőre nem fért fel a legesélyesebb városok listájára.

Tóth Gábor Ákos

 

Előző

Villamosítják a „villámos” márk...

Következő

Városi zajból fejleszt áramot a Peuge...

Kövess minket!