2017. December 15. | Valér
Előző

Mikulásgyár Grand Prix először...

Következő

Cseh atléta méretes hátsóval...

Műszerfal-ismereti teszt

Hol vannak már azok az idők, amikor az autó műszerfalán mindössze néhány, s általában valóban komoly problémát jelző fény kapott helyet. A mai járművek szinte már mindenről értesítik a sofőrt, de vajon ismerjük-e ezeket a jelzéseket? Erre kerestük a választ az Automax ügyvezetőjének, Nagy Tibornak a segítségével. 

 

Nem ritka, hogy egy-egy felvillanó lámpánál az utastérben lévő mérgező anyagra, a kerékcsapágy túlmelegedésére, vagy éppen a környezeti nyomás növekedésére asszociálunk – derült ki az Automax műszerfal-ismereti tesztjéből. Egyébként minden 10. autós jelenleg is farkasszemet néz egy olyan jelzőfénnyel, ami valamilyen hibára utal

 

Elsőként az autósok számára az egyik legvészjóslóbb lámpa ismertségét vizsgálták, mely a motor hibáját, illetve ellenőrzésének szükségességét jelzi. Ezt az akadályt a magyar sofőrök jól vették, 100-ból 95-en jelölték a jó választ. Ennél is magabiztosabb eredményt hozott az akkumulátor alacsony feszültségét vagy a töltési problémát jelző lámpa felismerése. Csak minden 200. autós dőlt be annak, hogy az említett fény azt jelzi, hogy a statikus elektromosság kapcsán túlfeszültség észlelhető az elektromos rendszerben.

 

Mérgező anyag az utastérben? Azonnal szálljon ki!

A nyitva maradt ajtóra figyelmeztető fény nagyjából minden 50. autós szerint nem erre, hanem az utastérbe jutott mérgező anyagra vagy a szellőztető rendszer hibájára utal. „Az autósok többsége egyébként ismeretlen fény esetén a használati útmutatóhoz fordul, s a hiba függvényében szervizbe látogat, bár akadnak különleges kezelési módok is. Az egyik beszámoló szerint egy autóst még ifjabb korában annyira zavarta a Polski jelzőfénye, hogy kikötötte, nem sokkal később besült a motor” – mondta Nagy Tibor.

 

Vigyázat, növekszik a környezeti nyomás!

A gyakran megjelenő figyelmeztetések sorában a legnagyobb félreértést az ablakmosó folyadék hamarosan bekövetkező hiányára utaló fény okozta, itt nagyjából minden 10. autós az esőszenzor aktiválására tippelt, rosszul. A kutatása szerint ugyancsak a problémás területek közé tartozik a különböző világítástípusok visszajelzéseinek felismerése is. Az első ködlámpa bekapcsolására utaló visszaigazolást minden 10. válaszadó helytelenül – tompított fényszóróként – azonosította. Ehhez képest a valószínűleg jóval ritkábban megjelenő légzsákhibára utaló lámpa jelentését betéve tudja a magyar; csak minden 100. autós vélte úgy, hogy a megengedett utazótömegnél nagyobb terhelésre, esetleg növekvő környezeti nyomásra utal. „A jelzőlámpák pontos beazonosítása és a hibaelhárítás a tél közeledtével még fontosabbá válik. Ennek függvényében megdöbbentő, hogy minden 10. autós műszerfalán jelenleg is folyamatosan világít olyan lámpa, ami valamilyen hibára utal” – tette hozzá Nagy Tibor.

 

Előző

Mikulásgyár Grand Prix először...

Következő

Cseh atléta méretes hátsóval...

Kövess minket!