2017. November 25. | Katalin
Előző

Kategóriát ugrott a Micra...

Következő

Hangstúdió négy keréken...

Milliméterekben mért biztonság

Mivel egyre hidegebbek lesznek az őszi reggelek, elérkezett az ideje, hogy a biztonságos közlekedés érdekében autóinkat téli abronccsal szereltessük fel. Jeges, zúzmarás, vagy havas úton a nyári gumival felszerelt autónak háromszor annyi fékútra van szüksége, mint a téli abroncsokon futó gépkocsiknak. A témáról Tiszay Árpádot, az Abroncs Kereskedőház kereskedelmi vezetőjét kérdeztük, aki azonnal azzal nyitott, hogy szerinte nyári gumikon, vagy 4 milliméter alatti profilmélységű téli abroncsokon közlekedni a következő hónapokban nagy felelőtlenség, majd az alábbi jó tanácsokat adta olvasóinknak:

 

„Megkezdődött a téli kerékcsere időszaka.

A nagyobb flottákkal rendelkező cégek már időben készülnek a télre. A következő pár napban ugyanis még sorban állás nélkül ki tudjuk cseréltetni abroncsainkat, a hónap végén az autósok várhatóan megrohamozzák a szervizeket. Az általános elfogadott ajánlás szerint, ha a kinti hőmérséklet tartósan 7 Celsius fok alá esik, érdemes felszerelni a téli gumit. Általában október második fele, november első három hete a szerelési szezon csúcsa. Aki már most lecseréltette abroncsait, annak sem kell félnie attól, hogy elkopna a langyosabb őszi időjárás miatt.

 

Télen nyárival életveszélyes.

Sajnos a magyar autósok nagyjából 25-30 százaléka télen is nyári gumikon közlekedik, amely nagy kockázatot jelent minden úton lévő számára, hiszen a háromszoros féktáv gyakorlatilag életveszélyes helyzetet eredményez. Pusztán a feltételezett óvatos vezetésre alapozni nagy felelőtlenség, hiszen váratlan helyzetben nemcsak a sofőr reflexein, hanem az autó, illetve az abroncs állapotán is múlik, hogy meg tudunk előzni-e egy balesetet. A hideg évszakban nemcsak a hó miatt kell téli abronccsal járni, hanem azoknak a hidegebb és gyakran csapadékosabb időjáráshoz kifejlesztett speciális anyagösszetétele miatt is.

 

Mikor selejtezzünk?

 Egy új, személyautóra tervezett abroncs esetében a profilmélység 6-12 milliméter között van, az előírások szerint legfeljebb 1,6 milliméter mélységig lehet használni, ám ez már rendkívül balesetveszélyes. A 4 mm alatti mintázat mélységű téli abroncsok már nem működnek megfelelően hóban, latyakban. A jobb állapotú abroncsokat mindig a hátsó tengelyre szereltessük, és fogadjuk meg a szakember tanácsát, ha már cserére érett az abroncs és új abroncsot vásárolnánk. Ha nyolc-tízévesek elmúltak az abroncsaink, akkor kopottságtól függetlenül cseréljük le őket, mert rugalmasságuk csökkenésével drasztikusan csökken a tapadási képességük.

 

Milyen abroncsot válasszunk?

Vásárlás előtt a biztonsági szempontokat érdemes figyelembe venni és kérjük szakemberek segítségét. Ha magunk akarjuk eldönteni, melyik típust vásároljuk meg, mindig gondoljunk a vezetési és felhasználási szokásainkra és ez alapján válasszunk gyártót. Keressük a legjobb ár-érték arányú abroncsot, hiszen nem mindig a legdrágább a legjobb. A négyévszakos abroncs némileg kompromisszumos választás, azoknak viszont tökéletes, akik keveset autóznak, azaz alkalomszerűen, rövid távokon használják autójukat, főleg városban. A választásnál azonban azt is vegyék figyelembe, hogy hol szeretnék kocsijukat vezetni, mert vannak olyan országok, ahol nem megengedett a négyévszakos abroncs.

 

Télváró tennivalók.

Az abroncsok cseréjén felül azonban akad még tennivaló az autó körül. Ellenőrizni kell például az akkumulátor feszültségét, mert idővel csökken a kapacitása, és egy idősödő darab hidegben már indítási problémákat okoz. Átlagosan egy 4-6 éves akkumulátornál érdemes számolni a megelőző cserével. Még a hideg hónapok küszöbén meg kell mérni a hűtőfolyadék fagyási pontját, amit bármelyik benzinkúton vagy szervizben kérésre elvégeznek. Ha nem elég alacsony a fagyási pont, a jég javíthatatlan károkat okozhat a motorban. Érdemes még az őszi csapadékos időjárás előtt ellenőrizni az ablaktörlők állapotát, és nyáriról télire cserélni az ablakmosó folyadékot. Ebben az esetben is kellemetlen meglepetést okozhatnak a szétfagyó tartály és csövek. Ha a szélvédőn valamilyen sérülés látható, fontos kijavíttatni, mert amikor autó fűtése belülről meleget nyom a hideg üvegfelületre, ezek tovább repedhetnek. A gumielemeket ápolófolyadékkal, vagy egyszerű patikai glicerinnel áttörölve megelőzhető az ajtók befagyása.”

Fotó: Láng Péter

Előző

Kategóriát ugrott a Micra...

Következő

Hangstúdió négy keréken...

Kövess minket!