2019. Október 19. | Nándor
Előző

Az autó, mint az önkifejezés eszköze...

Következő

Klasszikus Minik a goodwoodi kifutón...

Még várni kell a Peugeot önjáró autójára

A Peugeot és partnerei is csatlakoztak ahhoz a demonstrációs projekthez, amely 2020-ra egy teljes városban valósítja meg a járművek közötti mobil adatkommunikációt.

 

Szakértők szerint 2035-re a közúti balesetek akár 80%-kal is csökkenhetnek, hála az önvezető rendszereknek, és ott, ahol a baleset elkerülhetetlen, a rendszer hipergyors válaszreakciója miatt minimálisra lehet csökkenteni a károkat. Ami a sofőröknek mindenképpen jó hír, ellenben a biztosítási cégekkel. Ha ugyanis drámain lecsökken a közúti balesetek száma, úgy a biztosítások árai is csökkennek, ezáltal a piacuk szűkülni fog.

 

Addig azonban még hosszú az út, mint ahogy a Peugeot autonóm mobilitási tesztprogramjában is évek óta keresik arra a választ a gyártó mérnökei, hogy egy összetett nagyvárosi környezetben hogyan képesek az önjáró járművek kommunikálni az őket körülvevő infrastruktúra elemeivel. Az együttműködés során a partnerek a V2X kommunikáció legkülönbözőbb felhasználási területeivel foglalkoznak, a közlekedés sebezhető résztvevőinek védelmezésétől kezdve az automatizált parkoló-szolgálatig, az autonóm városi közlekedéstől a fennakadás nélküli haladáshoz optimális sebesség szabályozásáig.

 

A spanyolországi Vigóban jelenleg zajló tesztsorozat a 2017-ben útjára indított Autopilot projekt szerves elemeként valósul meg. Az automatizált mobilitás távlatait a hálózatba kapcsolt tárgyak (IoT) segítségével kiterjeszteni szándékozó projekt a világ hat városában (Tampere, Finnország; Versailles, Franciaország; Livorno, Olaszország; Daejeon, Dél-Korea; Brainport, Hollandia; és Vigo, Spanyolország) igyekszik feltérképezni, milyen feladatok várnak még a fejlesztőkre. A piacképes önjáró gépkocsi megvalósításában ugyanis pontosan az az egyik legnagyobb kihívás, hogy szinte felfoghatatlan mennyiségű változó merülhet fel a technológia alkalmazása során. Agyártóknak gyakorlatilag végtelen számú lehetséges helyzet megoldására kell felkészíteniük az autonóm járműveket vezérlő rendszereket – pontosabban képessé kell tenniük azokat a kreatív problémamegoldásra.

 

A Peugeot és társvállalatai ezért 2018-ban – egyetlen autóipari szereplőként – alapító tagként járultak hozzá annak a mesterséges intelligenciát (AI) kutató intézetnek (Paris Artificial Intelligence Research Institute) a megalakításához, amely öt éven belül a téma vezető globális kutatási és oktatási tényezőjévé kíván válni.

 

A kísérletsorozat első évében több mint 60 ezer kilométert tettek meg a különleges szenzorokkal és vezérlő rendszerekkel felszerelt gépkocsik, többek között emberi beavatkozás nélkül jutottak el Párizsból Amszterdamba. 2017 tavaszán civilek is kipróbálhatták az autók képességeit a Párizs környéki utakon, ugyanazon év nyarán pedig egy kísérleti jármű sikeresen haladt át egy autópálya fizetőkapun.

 

A hármas szintű önvezető képességekkel bíró Peugeot 508 modellek 2019 áprilisa óta járják rendszeresen Franciaország útjait a pán-európai L3Pilot projekt keretében, előkészítve a vállalatcsoport azon célkitűzését, hogy 2020-tól szériagyártású modelljein is fokozatosan bevezesse a teljesen önálló közlekedést lehetővé tevő technológiákat. A Peugeot és társvállalatai 2017 óta működnek együtt szorosan a Qualcomm telekommunikációs vállalattal, s az együttműködés eredményességét jól mutatja, hogy a partnerek 2018 végén csatlakoztak ahhoz a világelső kínai demonstrációs projekthez, amely 2020-ra egy teljes városban – 170 négyzetkilométeren, 226 kereszteződésben, több mint 600 bázisállomás és 100 ezer piaci felhasználó bevonásával – valósítja meg a járművek és az infrastruktúra elemei közötti mobil adatkommunikációt.

Tóth Gábor Ákos

 

Előző

Az autó, mint az önkifejezés eszköze...

Következő

Klasszikus Minik a goodwoodi kifutón...

Kövess minket!