A Ferrari a Capital Markets Day 2025 rendezvényen nyújtott betekintést történelmének legelső elektromos autójába.
Miután hibrid és plug-in hibrid modelljeivel megtörte a jeget, a Ferrari szintet lép a villamosításban, és hamarosan bemutatja első tisztán elektromos típusát. Szögezzük le rögtön: a képek csak illusztrációk a vérvonal érzékeltetésére, ám a formavilág valahonnét ismerős lehet a márka szerelmeseinek, és biztosak lehetünk abban is, hogy a formatervezők nem áldozzák fel a géneket az elektricitási kényszer oltárán.
A dizájn még titkos, de a Capital Markets Day-en nemcsak a műszaki részletekbe engedett bepillantást, hanem a gyártási folyamatot is dokumentálta a nagyközönség örömére a Ferrari. Igazából elég csak néhány pillantás a számokra – gyorsulás százra 2,5 mp alatt, végsebesség 310 km/h, a csúcsteljesítmény 1000 LE, a hatótávolság 530 km – és láthatjuk: ez az autó egy több mint húsz éves, a villamosítás irányába vezetett fejlesztési út csúcspontját jelenti, amely az első, Forma–1-ből származó hibrid megoldásokkal kezdődött. A 2010-es 599 HY-KERS prototípustól a 2013-as LaFerrari modellen, majd a hálózatról tölthető hibrid SF90 Stradale és a 296 GTB modelleken át egészen a nemrég bemutatott 849 Testarossáig a Ferrari folyamatosan bővítette tudását, hogy megalkothassa azt az elektromos autót, amely minden szempontból kiemelkedő.
A Ferrari stratégiája az első elektromos modell megalkotása felé már a kezdetektől egyértelmű volt: csak akkor mutatkozhat be, amikor a technológia képes lesz biztosítani azt a teljesítményt és vezetési élményt, amely méltó a márkához. A projekt most már készen áll a gyártásra, és több mint 60 szabadalmaztatott technológiai megoldást tartalmaz. Először a márka történetében a karosszéria és a váz 75%-ban újrahasznosított alumíniumból készül, ami járművenként 6,7 tonnával csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást.
A Maranellóban tervezett és összeszerelt akkumulátor energiasűrűsége megközelítőleg 195 Wh/l, ez a legmagasabb érték az elektromos autók között. Az egyenletes hőeloszlásról és a maximális teljesítményről pedig egy optimalizált hűtőrendszer gondoskodik.
Három vezetési mód áll rendelkezésre – Range, Tour és Performance –, amelyek meghatározzák az energiafelhasználás, a teljesítmény és a tapadás karakterét. A kormány mögötti váltófülek öt fokozatban szabályozzák a nyomaték és teljesítmény leadását, fokozatos gyorsulási élményt biztosítva. A járművezérlő egység másodpercenként kétszázszor frissíti a dinamikai paramétereket, így prediktív módon irányítja a felfüggesztést, a tapadást és a kormányzást, amivel páratlan agilitást, stabilitást és precizitást garantál.
Nagy kérdés persze egy ilyen izomautónál a hangzás – ami valamennyi Ferrari védjegye – s ami ezúttal egy különleges fejlesztés eredménye. Nagy pontosságú szenzor érzékeli a hajtáslánc mechanikai rezgéseit, amelyeket felerősítve olyan autentikus hangélményt nyújt, amely tükrözi a dinamikus vezetési élményt és közvetlen akusztikus visszajelzést is ad a vezetőnek. Árakról beszélni ilyen stádiumban persze még nem lehet, addig viszont álljon itt az előd modell, a Testarossa ára kiindulásnak, ami 196 millió forint.
Tóth Gábor Ákos