2017. Július 22. | Magdolna
Előző

Amikor az autó az ihlet forrása...

Következő

Mercedes – az ittas vezetés ellen...

Magas lóról: Seat Ateca 2.0 TDI 4Drive

A spanyol SUV Csehországban, Kvasinyban készül egy gyártósoron a Skoda Kodiaq-kal, a tesók között szokták még emlegetni a VW Tiguant. 

 

Nálunk járt a SEAT újdonsága, amitől a spanyolok azt várják el, hogy kivezesse őket az évek óta tartó lejtmenetből. Nézzük, mire alapozzák ezt, lássuk először a száraz tényeket. Nos, az Ateca a legmagasabb pontszámot kapta az Euro NCAP töréstesztjének minden egyes kategóriájában. A teljes egészében Barcelonában tervezett és fejlesztett Ateca rendelkezik a gyalogosokat felismerő koccanásgátló rendszerrel. Az Euro NCAP biztonsági program értékeli a sávtartó rendszert is, amelyik elérhető a Seat Ateca különböző változataiban.

 

Az alapfelszereltség részeként hét légzsákkal rendelkezik, beleértve a vezető oldali térdlégzsákot és az első valamint a hátsó ülésekbe épített terhelés határolós biztonsági öv feszítőt. Isofix és top tether rögzítő pontokkal rendelkeznek a hátsó ülések, feláras a holttér érzékelő és a hátulról jövő forgalom riasztó, a 360 fokos tolatókamera, a fáradtságérzékelő, alapáras a sebesség lekorlátozó, és a hátsó biztonsági övek becsatolására emlékeztető vizuális visszajelzés. A forgalomfigyelő rendszer vizuális- és hangjelzéssel figyelmeztet, ha ütközés veszélyét érzékeli.

 

Ha a vezető nem reagál a jelzésre, a rendszer lelassítja a járművet. A gyalogosvédelmi rendszer észleli az átkelő gyalogosokat, és automatikusan aktiválja a féket.

Mondhatnánk erre, ezek a dolgok egy korszerű autóban ma már kötelezően elvártak. Tehát megpróbáltuk felfedezni az Atecában azt a többletet, amit egy korábbi SEAT szlogen úgy fogalmazott meg: auto emocion.

 

Tudjuk jól, hogy a terepjárós, magasított megjelenés sokak számára szimpatikus, ráadásul a viszonylag kompakt külsőt nagyobbnak láttatja. Belül a jó körpanoráma garantált, mint ahogy a családbarát méretek is. Az Ateca élesre húzott vonalai közvetítenek egy kis spanyol virtust, de nem annyit, mint elvárnánk. Ez a túlzott visszafogottság és óvatosság szerintünk nem feltétlenül előnyös egy önmagát sportosként pozícionáló márka esetében – egyszóval jó lett volna, ha jobban megkülönbözteti magát a Volkswagen Tiguantól és a hamarosan érkező Škoda testvértől. Az izgalmas részletek között kívül találunk méhsejtrács-szerű mintázatot elöl, amelyhez a nappali menetfények határozott vonása társít szimpatikus megjelenést. A formatervezők célja egyértelmű volt: a lehető legszélesebb réteg számára emészthető eredményt létrehozni.

 

Mindeközben a kategória mércéjével nézve is kissé puritán hatású a belső anyaghasználat. Felül persze puha felületekkel találkozunk, de csak ott, alul viszont kemény, könnyen koszolódó, fekete felületeket találunk. Na de lépjünk tovább, a belső elrendezés ugyanis teljesen logikus, a körpanoráma példás. Az ülések kényelmesek, a vezetési pozíció pedig tág határok között állítható. Az alapból 485 literes csomagtartó pedig nem csak tágas, de néhány mozdulattal könnyen bővíthető. A gazdag felszereltséghez járó 8 colos érintőképernyős rendszer németesen átgondolt, praktikus.

 

Tesztautónkban egy nyomatékos kétliteres dízelmotor dolgozott, kiegészülve összkerékhajtással, hatfokozatú kézi váltóval. Az erőforrás régi ismerős, már egészen alacsony fordulatszámon jól használható, erőteljes az egység, mely felsőbb tartományokban hozza a beígért 150 lóerőt. Ezekben a régiókban azonban kiderül, hogy a hangszigetelésen túlzottan is spóroltak a tervezők. Ilyenkor válik egyértelművé az a konszern szemlélet, mely a SEAT helyét – mesterségesen - a Volkswagen alá pozícionálja. A fogyasztásra viszont ez már nem igaz: az 5,6 l/100 km-es átlagunk érdekes módon kedvezőbb volt, mint egy hasonlóan felszerelt Tiguané. Mi több, autópályán is csak 6,2 literrel kellett számolnunk.

 

Az Ateca esetében a Tiguan hangolásánál egy árnyalattal feszesebbre vették a futóművet, ami talán az egyetlen igazán sportos vonása a modellnek. Magyar útviszonyok mellett azonban ez olykor pattogós, olykor skodásan imbolygó járást eredményez. Könnyű terepen aztán ez kisimul – azért persze ne ragadtassuk el magunkat -, erre mondtuk a cikk bevezetőjében, hogy inkább ajánlanánk vidéki körorvosoknak, mint erdészeknek.

Tóth Gábor Ákos

 

Előző

Amikor az autó az ihlet forrása...

Következő

Mercedes – az ittas vezetés ellen...

Kövess minket!