2017. Augusztus 22. | Menyhért, Mirjam
Előző

Elektromos forradalom az Audinál...

Következő

Az autó, amely a vízben született...

Hasznos tanácsok az autós nyaraláshoz.

Az autósok 70%-a nem ellenőrzi gépjárművének abroncsait az utazás előtt – derül ki a Bridgestone legfrissebb felméréséből. 

 

Minden második magyar család évente egyszer, minden harmadik pedig évente két alkalommal is gépkocsival indul vakációzni. 10-ből 8 esetben belföldre. Vakációik során a magyar családok 35%-a 500-750 km-t, 15%-a 1000-1500 km-t, 8%-a pedig 1.500 km-nél is nagyobb távolságot tesz meg gépjárművével.

 

Az autókban szokásos egy vagy két személyen túl ilyenkor jellemzően hátul utazik még két-három gyermek, a csomagtartó pedig tele van bőröndökkel, sportfelszerelésekkel és néha több napra elegendő élelmiszerrel. A család és családfő számára ez az az alkalom, amely során a legkevésbé sem jön jókor egy nem várt defekt - mondjuk az autópályán, akár 35 fokban - aminek elhárításához a gondosan bepakolt csomagokat újra ki, majd pedig be kell rakodni, és ahol a statisztikák szerint átlagosan 20 perc a túlélési idő.

 

 „Tapasztalataink szerint az autósok 70%-a úgy indul el a családi vakációra gépjárművével, hogy a bepakolás és az út előtt nem ellenőrzi az autó abroncsainak állapotát és a pótkerék nyomását” – mondta el az Elite-nek Barcsik Ákos, a Bridgestone Magyarország Kft. főmérnöke. „Mielőtt azonban autóval útnak indulunk, érdemes a gépkocsi abroncsainak állapotát felmérnünk és felkészítenünk azokat a „nagy utazásra”, mert az abroncsoknak ilyenkor a szokásos terhelés többszörösét kell kibírniuk, ezért nagyobb a defekt kockázata. Egy ilyen átvizsgálás és felkészítés pedig, amivel nagyon sok kellemetlenségtől kímélhetjük meg magunkat és a családot, nem több mint 10 perc ” – teszi hozzá a szakember.

 

A Bridgestone statisztikái szerint 10-ből 4 magyar autós legalább egyszer kapott már defektet az elmúlt 5 év során. A válaszadók 20%-a lakott területen kívül került bajba, a megkérdezettek több mint fele ráadásul délután, és már sötétedés után kapott defektet, minden második esetben pedig 50-90 km/óra, vagy nagyobb sebességnél következett be a kellemetlen nyomásvesztés.

 

De mit ellenőrizzünk az abroncsokon és hogyan készüljünk az útra?

Az első és legfontosabb tennivaló az abroncs profilmélységének ellenőrzése. Európában, így Magyarországon is, a profilmélység határértéke 1,6 mm. Ennél kisebb profilmélységű abronccsal ne induljunk útnak, mert az még száraz útfelületen sem, de különösen vizes útfelületen nem biztosít megfelelő tapadást az autónak. Egy új abroncs profilmélysége 8-10 mm, amelynek csatornái másodpercenként 30 liter vizet képesek elvezetni az abroncs elől és alól, amire egy elhasznált abroncs már nem képes.

 

Ugyancsak fontos, hogy abroncsaink külső és belső oldalfalait, illetve futófelületét átnézzük, hogy nincs-e rajtuk vágás, szakadás vagy kidudorodás. Mivel a családi utazások során az autóban többen és csomagokkal utazunk, egy szálszakadás a gumi oldalfalán könnyen defekthez vezethet, míg a futófelület rendellenes kopása a lengéscsillapító problémákra utalhat.

 

Ügyeljünk arra, hogy az abroncsok nyomását a gépkocsi várható terheléséhez igazítsuk. A vezető ülés melletti ajtó oszlopon, vagy az üzemanyagtöltő-nyílás fedelének belsején kis táblázat mutatja a megfelelő nyomásértékeket. A guminyomást személyenként, vagy 80 kg-onként növeljük legalább 0,1 bárral. A gépkocsi így nemcsak kevesebbet fogyaszt, de az abroncsok igénybevétele is csökken, élettartamuk nő és jobban irányíthatók. Ilyenkor tanácsos a pótkerék vagy mankókerék nyomását is ellenőrizni, és azt a megfelelő értékre emelni.

 

Nyáron és egy hosszú út során nagyobb a defekt kockázata. Éppen ezért, ha sok csomaggal utazunk, nem árt, ha a kerékőrt és a keresztkulcsot nem a csomagok alatt vagy mögött tartjuk, hogy ha szükség van rájuk egy nem várt defekt esetén, akkor kéznél legyenek.

 

A nagy családi autós vakáció során hasznos útitárs a TPMS, vagyis a guminyomás figyelő rendszer. A 2014. november után forgalomba helyezett gépkocsikban ez már gyári tartozék, ugyanakkor már pár ezer forintért kaphatók utólag beszerelhető nyomásellenőrző rendszerek is. Ezek segítéségével, rögtön visszajelzést kapunk az abroncs nyomásvesztéséről, vagy a defektről és azonnal egy gumis felé vehetjük az irányt.

Tóth Gábor Ákos

 

Előző

Elektromos forradalom az Audinál...

Következő

Az autó, amely a vízben született...

Kövess minket!