2019. Szeptember 18. | Diána

Genfi előzetes

A 89. Genfi Nemzetközi Autószalonon (2019. március 7-17.) a legtöbb márka az elektromos mobilitás koncepciójával próbálja magára vonni a figyelmet.

 

Ennek jegyében egy legendát hív újra életre a Volkswagen – Genfben a modern buggy első tisztán elektromos hajtásrendszerű tanulmányát mutatja be a wolfsburgi vállalatcsoport. A népszerű amerikai strand-buggy mintájára készülő koncepciómodell a moduláris elektromos hajtásrendszer-platform műszaki alapjaira épülve érzékelteti annak sokoldalúságát.  „A buggy több mint autó, valójában egyfajta autós életérzés.

 

Az új E-Buggy is ezt tükrözi, egyben jól mutatja, hogyan fest egy ilyen klasszikus jármű modern, retromentes interpretációja – s mindenekelőtt azt, milyen érzelem dús is lehet az elektromos mobilitás” – hangsúlyozta Klaus Bischoff, a Volkswagen márka vezető formatervezője. A vérbeli buggy újszerű megfogalmazása stílusosan nélkülözi a szilárd tetőt és a hagyományos ajtókat, összhatását emellett terepes gumiabroncsokkal szerelt, szabadon álló kerekek és nyitott oldalküszöbök határozzák meg.

 

A konszern társ Seat Minimó koncepciója egyesíti a motorkerékpár kisebb méretének előnyeit egy nagyobb személygépkocsi biztonságával és kényelmével, minimalizálva a városi utazás nehézségeit. A többi városi járművel ellentétben remek vezetési élményt és kényelmet nyújt, köszönhetően a nagy, fedetlen kerekeknek, a magas SUV-szerű üléspozíciónak és az utas számára egyedülálló méretű helynek, lehetővé téve, hogy a városi utcákon végigsöpörjenek, ellentétben az úton levő bármely más járművel.

 

A zárt felépítés, könnyed és esztétikus technikai szépségével nemcsak az időjárástól védi az utasokat, hanem javítja a biztonságot is, függetlenül a körülményektől a jármű praktikus lehetőség a városi közlekedésre. Az egyetlen fényszóró egy motorkerékpárra emlékeztet, míg a hátsó lámpák a repülésből eredhetnek, ezzel is hangsúlyozva a jármű agilitását. De a Minimó lenyűgöző dizájnja egyben praktikus is. Az ajtók aszimmetrikusak és csuklósan nyílnak a legszűkebb helyeken is. A kisebb bal oldali ajtóval több hely jut az üvegfelületeknek, ami javítja az utasok kilátását, míg a nagyobb jobboldali ajtó sokkal könnyebbé teszi a járműbe való be- és kiszállást.

 

A 2019-es genfi autószalonon az idén 100 éves Citroën újabb meglepetésre készül: a lezser Ami One Concept tanulmány premier előtti bemutatásával a városi mobilitásról vallott sajátos elképzelését osztja meg a nagyközönséggel. Akárcsak a 2 CV, mely annak idején széles tömegek számára tette lehetővé a szabad mozgást, a széles rétegeket megszólító, új élményekkel kecsegtető, teljesen egyedi Ami One Concept tanulmány is demokratizálja a városi közlekedést. A kétszemélyes ultrakompakt (2,50 m) 16 éves kortól (az európai országok többségében / a jogszabályok függvényében) bárki által használható jármű – függetlenül attól, hogy rendelkezik-e jogosítvánnyal vagy sem – egy olyan városi közönséget céloz meg, amelyik a márkához hasonlóan sokra tartja a mozgás szabadságát.

 

A jármű átvételét követően a mobil alkalmazáson a sor, mely az autóval való speciális kommunikációt biztosítja. A vezető a fedélzeti paramétereket bármikor szabadon kezelheti a gépkocsiból, de az információkhoz az okostelefonján keresztül is hozzájuthat. Ily módon távolról is hozzáférhet a személyes fiókjában tárolt adatokhoz (fogyasztás, töltésszint), a Free2Move Services oldalon keresztül pedig egy szolgáltató portálhoz, mely a városon belüli közlekedést segíti (parkolók keresése, műholdas helymeghatározás stb.).

 

Honda e Prototype néven szintén a 2019-es Genfi Autószalonon mutatkozik be a japán márka új, városi elektromos járművének prototípusa. A modell a 2017-ben leleplezett Urban EV Conceptből nőtte ki magát.  A jellegzetes, letisztult megjelenést szolgálja a rejtett kilincs és tükrök helyett alkalmazott kamera-monitor rendszer is, ebben a géposztályban mindkét megoldás egyedülállónak számít. A Honda e Prototype töltőcsatlakozója a motorháztető közepére került, így az autó mindkét oldaláról könnyen elérhető és mivel fedele átlátszó, könnyedén leolvasható a szomszédságában elhelyezett, köszöntő üzenetet megjelenítő töltöttség jelző is.

 

Az első és hátsó, fekete paneleket egyedi, konkáv profil teszi látványossá, a fényszórók pedig világító, kerek keretet kaptak, tiszta, egyszerű, már-már emberi arccal felruházva a modellt. Hogy az utasok mindig kapcsolatban maradhassanak a külvilággal, intuitív, személyre szabható, dupla képernyő fut végig a műszerfalon, ami intelligens alkalmazások, illetve szolgáltatások teljes sorát kínálja fel az elöl ülőknek. Az első dedikált elektromos platformra épülő kompakt Honda hatékonyság, teljesítmény és használhatóság ideális egyensúlyát hozza el a városokban és az elővárosokban élők számára. Hatótávolsága meghaladja a 200 km-t és mindössze 30 perc szükségeltetik, hogy a gyorstöltő 80 százalékra töltse akkumulátorait. A vezetési élmény egyszerre szórakoztató és érzelmekkel teli – állítja a Honda fejlesztő csapata.

Tóth Gábor Ákos

Kövess minket!