2017. December 16. | Etelka, Aletta
Előző

Meglepett a négyajtós Civic...

Következő

Maxi kultúra Mini-vel...

Frankfurt – egy feltöltéssel

A frankfurti újdonságok közül azokat szemezgettük ki, amelyek valami pluszt is fel tudtak mutatni a tisztán elektromos hajtás víziójánál.

 

A négyajtós Audi Aicon dizájntanulmánnyal a négykarikás márka kormánykerék és pedálok nélküli önvezető járművet mutatott be. A 2+2 üléses tanulmányautó egyúttal az elkövetkező évtizedek Audi típusainak külső és belső formavilágát is megmutatja. Míg a jövő robottaxijai a funkcionalitás jegyében készülnek majd, addig az Audi Aicon a legigényesebb ízlésnek is eleget tevő prémium személyautók csúcsát képviseli. Hagyományos lámpatestek helyett elöl és hátul egyaránt digitális kijelzőket kapott az Audi Aicon.

 

Az egyenként több mint 600 darab háromdimenziós pixelekből álló, világító felületeken bármi megjeleníthető. Az autó figyelmeztetheti a közlekedés többi résztvevőjét az esetleges veszélyekre, vagy egyéb üzenet is megjelenhet itt. Sőt, projektoraival az útra is tud jelzéseket vetíteni, így azokkal is képes kommunikálni, akik nem tekintenek az autóra. A távolsági fényszóró szükségtelen, hiszen az Aicon lézer és radar érzékelői mindent látnak. Sötétben pedig egy mini drón világítja meg az autóból kiszálló utasok előtti területet.

 

A műszerfal helyén egy jókora polc fogad, fölötte egybefüggő kijelzővel. Az utasok érkezésére gyorsan életre kel a belső. PIA, az elektronikus járműasszisztens a mobiltelefonok alapján azonosítja az utasokat. Így a személyre szabott beállítások aktivizálódnak a kijelző megjelenése, az utastér hangulatvilágítása, valamint a légkondicionáló és az ülésbeállítások tekintetében. Az egyes funkciók hangutasítással, valamint az utastérben körbefutó érintőkijelző és a szemmozgást figyelő rendszer jóvoltából bárhonnan kényelmesen elérhetők.

Ez az autó olyan világban mozog otthonosan, ahol minden jármű önvezető. A forgalom résztvevői a jelenleginél jóval egyenletesebben haladnak, mivel folyamatosan kommunikálnak egymással. Ennek köszönhetően egyáltalán nincsenek balesetek, így az Aicon is nélkülöz bármiféle biztonsági rendszert, mert ilyenekre nincs szükség.

 

A hajtásrendszer is ezekhez a feltételekhez optimalizált, az első és hátsó tengelyekre telepített, összesen négy darab villanymotorral. Az elsődleges cél nem a kiugró gyorsulás, hanem a maximális hatékonyság megvalósítása volt, az energia-visszatermelő fékrendszerrel összehangolva. A rendszerhez kifejlesztett 800 voltos töltővel az akkumulátorok töltése is gyorsabb. Az Aicon akár vezeték nélkül is 30 percen belül 80 százalékosra tölti saját magát, emberi beavatkozás nélkül.

 

A brit prémiumgyártó a 2017-es Frankfurti Nemzetközi Autószalonon a MINI Electric tanulmányautó bemutatásával vázolta a személyes mobilitás jövőképét. A nagyvárosi forgatagba tervezett tanulmányautó a klasszikus stílus és a gokartos vezetési élmény rendkívüli kombinációjának zéró emissziójú korszakát irányozza elő. A MINI első tisztán elektromos meghajtású modellje 2019-ben ünnepli világpremierjét.

 

A 2008-ban bemutatott MINI E modell a BMW Group első tisztán elektromos meghajtású gépkocsija volt, amelyet a vállalatcsoport ügyfelei a hétköznapokban átfogó tesztelésnek vethettek alá, a több mint 600 darab tesztautó valós körülmények között tapasztalt kvalitásai pedig később fontos adatokkal és információkkal szolgáltak a sorozatgyártásban kínált hálózatról tölthető hajtásláncok, valamint a BMW i3 modell tervezési és fejlesztési munkálatainál. A brit prémiumgyártó első, tömegtermelésben gyártott plug-in hibrid gépkocsija a 2017 tavaszán leleplezett MINI Cooper S E Countryman ALL4 modell, amely a márka történetében most először kínál zéró emissziójú mobilitást. A tisztán elektromos meghajtású MINI Electric tanulmányautó ezt az irányvonalat viszi tovább.

 

Villanyautós jövőképpel érkezett a 2017-es Frankfurti Autószalonra a Honda. Azt mondják, a vagány háromajtós Urban EV Concept nem csupán egy koncepció, Takahiro Hachigo, a márka elnök-vezérigazgatója azzal büszkélkedett, hogy 2019-ben, azaz két év múlva már elérhető lesz az európai piacon is. A hátrafelé nyíló ajtajú háromajtós a Jazznél 10 centivel rövidebb, kék háttér-világítású emblémája pedig nem egyedi dizájnjáték, a jövő elektromos Hondái is ilyennel érkeznek majd.

 

Kijelzőkkel nem fukarkodtak a tervezők, jutott az első és a hátsó lámpák közé is, az elsőn üdvözlő, a hátsón figyelmeztető üzenetek közölhetők, töltés közben utóbbin annak aktuális állapota látható. A négyüléses, de alapvetően két kanapét adó, „lounge hangulatú" utasteret is a kijelzők határozzák meg. A műszerfalra egy szinte teljes szélességben végigfutó képernyő került, az ajtókra pedig egy-egy, a visszapillantó-tükröket helyettesítő kamerák képét megjelenítő.

 

A Honda jövőképében a sofőrt figyelő, reakciói alapján később tippeket adó személyi asszisztens és az autó, valamint az okos otthonok energiagazdálkodását segítő, a napelemes rendszerekkel akár a szolgáltatók számára áramot értékesítő Honda Power Manager intelligens töltőrendszer is szerepel. Az Urban EV Concept lényegében a Genfi Autószalonon meghirdetett Electric Vision stratégia egyik konkrét terméke. A projektnek további fontos eleme egy nagy sűrűségű, kis tömegű, integrált hőmérséklet-szabályozóval ellátott akkumulátorcsomag fejlesztése, ami a gyár ígérte szerint forradalmasítja a kétirányú energiaátvitelt az elektromos autók és közműhálózatok között.

Tóth Gábor Ákos

Előző

Meglepett a négyajtós Civic...

Következő

Maxi kultúra Mini-vel...

Kövess minket!