2020. Augusztus 12. | Klára
Előző

Tőzsdei „vírus” nyírta ki az Oxi...

Következő

Elrajtol a kétkerekű száguldó cirkus...

Családi batár a spanyoloktól

A Leon Sportstourer örökölte a SEAT 1430 lényegét: kényelmes, praktikus, dinamikus, ugyanakkor alacsony üzemanyag fogyasztású.

 

 „Nincs több hely, de még mindig el kell férnie egy újabb bőröndnek, egy labdának és két napernyőnek?”  50 évvel ezelőtt a SEAT megoldást akart kínálni az ügyfeleknek az 1430-as szedánból készített kombi karosszériás változat beindításával, mely az 1430-asként, a SEAT 124 prémium kategóriájú, legerősebb változatával jelent meg. Akkoriban a nyári vakáció kezdete valószínűleg nem sokban tért el a maitól. Nagyon kevés ember utazott repülővel, és csak kevesek mentek külföldi vakációra. Szokatlan volt, hogy egy családban második autó is legyen. Az 5 ajtós SEAT 1430-at úgy alakították ki, hogy megfeleljen a társadalom akkori új igényeinek.

 

 Az autó nem volt olyan nagy, mint a SEAT 1500 Estate, tehát nagyobb forgalomban is tudott közlekedni a városokban, miközben a forgalom sűrűsége miatt egy parkolóhely megtalálása is egyfajta kihívássá vált. Az 1430-as újfajta megközelítést hozott: ügyfeleit kiszolgálta mint üzleti autó, de kiszolgálta őket a mindennapi tevékenység során is, például a gyerekeket iskolába és haza szállítva. A hétvégeken vagy a nyaralás során pedig dinamikus túraautónak bizonyult, amely ideális volt az utazásra, és a nagy csomagtartójával szinte szó szerint a tetejéig lehetett pakolni.

 

50 évvel később a teljesen új SEAT Leon Sportstourer révén egy nagyon tágas, dinamikus autó született, még nagyobb teljesítménnyel, biztonságosabb és fejlettebb változatban, mint a 1430-as Estate volt a saját idejében. A média a SEAT 1430 esztétikáját a „funkcionális és elegáns” jelzőkkel illette. A króm kiemelte a formatervezés négyzetes arányát. Mellette a SEAT Leon Sportstourer szinte organikusnak tűnik, amelyet a levegő áramlása modellezett, megőrizve a tiszta, pontos, merész stílust.

 

Az alacsony raktér és a széles hátsó ajtó kötelező elemek egy kombi karosszériájú gépkocsi esetében. Ez szigorú szerkezeti tervezést kíván, annak érdekében, hogy a gépkocsi megőrizze az eredeti szedán karosszériájának merevségét és biztonságát. Az integrált, kiemelkedő lökhárítók esztétikai és szerkezeti szempontból nagy kihívást jelentenek a 1430-as lökhárítói után. A hátsó lámpák kiemelkedően nagyok voltak az 1430-as szedánon, kisebbek az 5-ajtós változatban, de működőképességük elhalványul az új SEAT Leon teljes LED világításával összehasonlítva.

 

A keskeny tengelytáv és a kis gumiabroncsok nagy kontrasztot mutatnak a Leon Sportstourer teljesértékű kerekeivel összevetve. Itt nem csupán arról van szó, hogy megnövelték a kerekek arányát az autó sziluettjében, hanem arról is, hogy ezekkel a kerekekkel túlnyúlás nélkül elérjék az autó határait (ez jogi követelmény volt). A SEAT 1430 fémlemezeinek és üvegfelületeinek aránya mutatja az igényt a jó láthatóság elérésére. Nem kell oldalsó visszapillantó tükröket keresni a SEAT 1430-ason, mert akkoriban nem volt kötelező.

 

Ma a teljesen új SEAT Leon Sportstourer közelebb áll az 1 / 3-2 / 3-os arányokhoz, amelyek láthatóan érzékeltetik az autó biztosította védelemet és robusztusságot. A technológia segít a gépkocsit vezetőnek a SEAT Leon körüli környezet ellenőrzésében. A 70-es években a televíziós műsorokban, mint például a The Jetsons, a fiatalok a jövőről álmodoztak. Ugyan a SEAT Leon még nem repül fel 2020-ban, de az olyan rendszerek, mint a radar, lehetővé teszik, hogy az autóban rossz, vagy ködös időjárási körülmények között is láthassanak.

A SEAT 1430 Estate 3 centiméterrel magasabb volt, mint a szedán, de alig több mint 1 centiméterrel volt csak hosszabb. Ma az új Leon Sportstourer 27 centiméterrel hosszabb, mint az új 5-ajtós SEAT Leon. Nagyobb mérete ellenére - 60 centiméterrel lett hosszabb, mint az 1430-as volt - a SEAT Leon olyan manővereket tud megtennni, amelyek 50 évvel ezelőtt a sci-fi kategóriába tartoztak, köszönhető mindezt a parkoló radarnak, a tolató kamerának, az automatikus parkolórendszernek vagy a kihajtást segítő rendszernek.

 

A SEAT 1430 nagyon komoly autó volt. Az 1430-asban volt egy óra, de még ennél is fontosabb volt, a fordulatszám- és a sebességmérő, amely 170 km /óráig mutatta a sebességet, ugyanúgy, mint egy sportkocsi. A SEAT Leon viszont még nagyobb mutatványra képes, mert egyáltalán nincsenek hagyományos kijelzők benne, hanem egy 10,25 ”-os digitális képernyőt találunk, és a vezető az általa kínált információt a felhasználó az ízlése szerint konfigurálhatja.

 

A SEAT 1430 nevét az 1.438 cm3-es négyhengeres motor méretéről kapta, amely 70 lóerőre volt képes, és később egy 75LE-es, erősebb változattal egészült ki. Az 1970 -es években aligha hallott még valaki is valamit olyanról, mint a Miller-ciklus. Ezt a Miller technológiát alkalmazza az új SEAT Leon, hogy egy nagyon hasonló, 1,498 cm3-es erőforrásból 130 LE-t varázsoljon elő.

Tóth Gábor Ákos

 

Előző

Tőzsdei „vírus” nyírta ki az Oxi...

Következő

Elrajtol a kétkerekű száguldó cirkus...

Kövess minket!