2019. Május 25. | Orbán
Előző

Oroszlánkirályság...

Következő

Elképesztő autós fejlesztések...

Balatonfüred Concours d’Elegance 2019

Május 3-a és 5-e között több mint ötven különleges, gyönyörű vagy éppen meghökkentő oldtimer és youngtimer jármű érkezett szerte Európából a balatonfüredi Tagore sétányra.

 

A tavaly mintegy 20 000 látogatót vonzó, a FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens / Történelmi Járművek Nemzetközi Szövetsége) által akkreditált esemény az esős idő ellenére ismételten rendkívüli népszerűségnek örvendett – igaz, a mostoha időjárás okán többnyire a füredi mélygarázsba kényszerültek mind a kiállítók, mind a közönség is. Bizony, nem egyszer ötven- száz, néha meg még félmilliárdos autók között sétálgathattunk, ami közember számára ritkán adatik meg. Régen az ilyen eseményeket lóversenypályán rendezték ezeket és leginkább csak a társadalom kiváltságosai jutottak be a nézők közé, ma már ez bárki számára nyitott, ingyenes program.

 

A kiállított járművek között megtalálhatóak voltak a vasfüggöny mögötti autóipar remekei, a 30-as évek gengszterautói az Egyesült Államokból és sok további különlegesség mellett art déco alkotások is. A rangidősök dobogóját egy 1904-es Aster, egy 1907-ben gyártott Lorraine-Dietrich és egy 1914-es FN foglalta el.

 

A háromnapos program egy hagyományosnak mondható Győrből induló kergetőzéssel indult május 3-án, pénteken délután. A járművek a Tagore sétányra 16 óra körül futottak be, a szépségverseny pedig szombat reggel kezdődött. A VI. Balatonfüred Concours d’Elegance vasárnapi díjátadója után a járművek tiszteletkört tettek Balatonfüred útjain.

 

Néhány különlegességről érdemes bővebben is szólnunk.

A Lorrainne-Dietrich 1907-es felvonuló példánya 3000 köbcentiméter feletti lökettérfogatból 15 lóerős teljesítményt képes leadni, mai szemmel leginkább egy ló nélküli hintóra hasonlít. Az autóhoz egy zárt karosszéria is tartozik, a tulajdonos az időjárástól függően választhat felépítményt, igaz, két embernek háromórás munkát jelent a karosszéria lecserélése.

 

A második generációs, 1924-ben megjelent Isotta Fraschini 8A a korszak egyik legnagyobb

és legdrágább luxusautója volt. Alváza 9750 dollárba került, ezzel drágább volt, mint egy

Rolls-Royce, Hispano-Suiza vagy egy Duesenberg, az egyedi felépítménnyel együtt pedig a

vételár a 20,000 dollárt is elérhette – ez ma nagyjából 86 millió forintnak megfelelő összeget

jelent. Az 1924. és 1933. között gyártott, 950 darab 8A legnagyobb részét Amerikába

exportálták, a korszak olyan hírességei, mint William Randolph Hearst, Rudolf Valentino és

Aga Khan is szerepeltek a vásárlók listáján. A 8A Super Spinto a kínálat csúcsa volt, egy

erősebb, 7,4 literes, 158 lóerős motorral. A gyár ígérete szerint az autó, felépítménytől

függetlenül óránként 150 kilométeres sebességre is képes volt.

 

A nagyméretű, amerikai motort használó európai sport- és luxusautók közé tartozik az 1967-

es GHIA 450 SS kabrió, amelyből kevesebb mint 60 példány készült a torinoi műhelyben. Az

érdekes kétüléses története egy címlapsztorival kezdődött. Burt Sugarman, egy ismert

hollywoodi filmproducer meglátta egy magazin címlapján a Ghia által épített Fiat 230S kupét,

majd azt kérte a Ghiától, hogy ezt a formát igazítsák hozzá a Plymouth Barracuda

futóművéhez, a motorháztető pedig alá férjen be egy 4,48 literes V8-as Chrysler-motor. A

Ghia ifjú formatervezője, Giorgetto Giugiaro elegett tett a kérésnek.

 

A Mustang amerikai sikere nyomán egy hasonló, de kisebb modellt Európának is terveztek,

amely 1967-re készült el, és Ford Capri néven került piacra 1969-től. Műszaki alapjait – akárcsak a Mustang esetében – egy családi autó szolgáltatta, a legtöbb alkatrész a Ford Cortinából (Taunusból), illetve az Escortból származott. A kiállított 1970-es autó egy korai 1600 GT XLR, amely a Taunus GT 1,6 literes motorját kapta. Az XLR csomagba többek között dönthető első ülések, hátsó kagylóülések, bőrborítású kormánykerék, dupla kürt tartoztak.

 

A különlegesen hosszított 1983-as Volvo 245 Transfer 5,6 méteres, azaz nagyjából akkora, mint egy Rolls-Royce Phantom. A Malév Air Tours ilyen, kilencszemélyes járművel szállított utasokat a budapesti repülőtér és a szálloda között, de városnézésre is használták, a kiállított replika példány is Malév Air Tours-színekben pompázik. A modellből létezett 11 személyes változat is, amely az iskolabuszok alternatívája volt.

Tóth Gábor Ákos

Előző

Oroszlánkirályság...

Következő

Elképesztő autós fejlesztések...

Kövess minket!