2019. Szeptember 16. | Edit
Előző

Le a tetővel, marad a jó idő!...

Következő

Luxusjacht és „Algoritmusos csipke”...

Az Opel sose kop el?

A hatvanas évek elején járta a pesti szlengben a mondás, „Az Opel sose kop el”. A hatodik generáció világpremierje előtt talán érdemes feltenni a kérdést: lehetséges ez?

 

Szubjektív leszek, mert okom van rá. Kiskölyökként végigasszisztáltam, hogy apám és nagyapám mennyit dolgozott az első közös autóért, amit meg tudtak venni – használtan. Az 1953-as Opel Karavánnal aztán büszkén hasítottunk, igaz volt olyan eset is, hogy váltó hiba miatt Ürömtől Óbudáig (menetirányban) tolatva mentünk. Na jó, a hatvanas évek elején akkora forgalom azért nem volt… És igen, akkor járta az a népi szlogen is, hogy „Az Opel sose kop el”

 

Az én első használt autóimról ne beszéljünk, ám az első újautóm bizony egy divatos lila Opel Corsa volt a második eresztésből, amit egy citromsárga követett és bizony egyik sem hagyott cserben soha. És igen, ma is egy Corsa C-vel járok, megbízható szentgotthárdi motorral, alacsony fenntartási költséggel, s amikor átülök tesztelésre az újabb generációs modellek valamelyikébe, valami jóleső folytonosság érzést vélek felfedezni magamban…

 

Mindezt annak apropóján bocsátottam előre, mert világpremierjével a 2019-es Frankfurti Autószalonon (közönségnapok szeptember 12-22.) már a hatodik fejezetet nyitja meg históriájában a kisautók bestsellere, az új Opel Corsa. Szokás szerint sok olyan technikát hoz magával, amelyeket csak magasabb járműkategóriákból ismertek a vevők, és felkészült a jövő kihívásaira is, hiszen először jelenik meg tisztán elektromos hajtással.

 

No de honnan is indult ez a karrier? Kezdetben vala az Opel Kadett. Ez a kiskocsi széles társadalmi rétegeket, mobilizált akkor, amikor még fényűzésnek számított az autózás. A Kadettel már 1936-ban kínált az Opel egy felnőtt kocsit, megfizethető árért. A Kadett A és B modellel vett villámrajtot a villámos márka a gazdasági csoda hatvanas és hetvenes éveiben – verzióról verzióra növekedve a kompakt osztály felé. Ezáltal viszont hiány keletkezett Rüsselsheim klasszikus belépőmodellje alatt. Eljött az ideje egy új, igazi kiskocsinak – és megszületett az Opel Corsa! Az új „kicsike” 1982-es indulása óta folyamatosan fejlődve lett az Opel üdvöskéje. Máig jóval több, mint 13,6 millió példányban gurult le a futószalagról.

 

Az egyes számú Corsa sikere ellenére úgy döntöttek Rüsselsheimben, hogy utódját a nők kedvenceként pozícionálják. Hideo Kodama eszerint látott munkához, sokkal kerekdedebb, lágyabb Corsát tervezett, amelynek csinos, elkerekedett fényszóró-szemei az örök kisgyerekes-érzelmeket keltették fel. Az 1993-ban debütált Corsa B tíz centiméterrel hosszabb lett, utastere jóval tágasabb, mint az előzőé. Blokkolásgátlója, oldalütközés-védelme és frontlégzsákjai új biztonsági standardot képviseltek a kategóriában. Egyes piacokra kombit, kisplatós áruszállítót és lépcsőshátút is kínált az Opel, a lejtőshátú mellett. A benzinmotorok már befecskendezősek és katalizátorosak, a GSi-ben már 16 szelep járta táncát, a dízel pedig turbót kapott. Világsiker lett a második Corsa, túl is lépte a négymilliós határt.

 

Hűen a „győztes csapaton ne változtass” mondáshoz, megint Hideo Kodama kapott megbízást a 2000-től gyártásba kerülő Corsa C tervezésére. Vonalvezetése tudatosan igazodott a sikeres elődéhez. Újra nőtt tíz centivel a hosszúság, szélesebb lett a nyomtáv, és megnyúlt a tengelytáv. Ez jelentősen növelte a férőhelyet. Először horganyozták a teljes karosszériát. Modern négyszelepes ECOTEC benzinmotorok és új, közvetlen befecskendezésű turbódízel fejtettek ki nagy teljesítményt, kis fogyasztással és csekély légszennyezéssel – valamennyi hajtómű megfelelt az Euro 4 kipufogási szabványnak. Értékesítési sztár lett a Corsa C is, 2,5 millió gazdára talált.

 

A 6-os számú Corsával az ígéretek szerint a jövő felé indul az Opel. A legfiatalabb kiskocsi-generáció ugyanis, amely az idei Frankfurti Autószalonon ünnepli világpremierjét, először lesz kapható akkumulátoros villanyautóként. Kupészerű tetővonala 48 milliméterrel alacsonyabb a típuselődénél – a fejmagasság csorbítása nélkül. A vezető 28 milliméterrel mélyebben ül, és az alacsonyabb súlyponthelyzet egyaránt előnyös a menettulajdonságok és a vezetési élmény szempontjából. Valódi fénypontja azonban az adaptív, vakításmentes ledes mátrixvilágítás, amelyet most először kínál az Opel a kiskategóriában. Ehhez számos modern vezetőtámogató berendezés járul, mint a frontális ütközésveszélyre figyelmeztető rendszer, automatikus vészfékezéssel és gyalogosfelismeréssel, illetve radaros, automatikus sebesség-asszisztens, amely még biztonságosabbá teszi a vezetést.

Tóth Gábor Ákos

 

Előző

Le a tetővel, marad a jó idő!...

Következő

Luxusjacht és „Algoritmusos csipke”...

Kövess minket!