2018. November 17. | Hortenzia, Gergő
Előző

Akar több évet várni a Fordjára?...

Következő

Lássuk, mit főztek a házigazdák!...

Autóval nem tanácsos korcsolyázni

Az autósoknak az elmúlt évhez képest csaknem 5 százalékos drágulással kell számolniuk az emelkedő gyártási költségek és a forint árfolyama miatt.

 

A szervizek visszajelzései alapján ezekben a napokban már több mint 70 százalékos a szerelőállások kihasználtsága, ám a nagy rohamot még hetekkel későbbre várják a szakemberek.

 

„A flottával rendelkező cégek már hetek óta készülnek és sorban cseréltetik télire nyári abroncsaikat, de a reggeli hideg időjárás miatt egyre több magánszemély is követi a példájukat. Idén ezért hivatalosan is elkezdődött a téli kerékcsere szezonja és várhatóan november végéig kitart majd” – prognosztizálta Pollák Péter, az Abroncs Kereskedőház kereskedelmi és marketingigazgatója. Hozzátette: érdemes időben előjegyzést kérni, mert október végén még nagyobb forgalom és sorbaállás várható a szervizekben. Az országosan tapasztalható munkaerőhiány miatt biztosan lesznek viszont olyan országrészek, ahol csak jelentős, akár több hetes várakozással kerülnek sorra az autósok.

 

Az autósoknak számolniuk kell azzal, hogy az idei évben mintegy 5 százalékkal drágultak a gumiabroncsok egyrészt a forint árfolyama, másrészt a gyártáshoz szükséges alapvető nyersanyagok – szénszármazékok, a szintetikus és természetes gumi, valamint az acél árának – újabb világpiaci növekedése miatt. Így két év alatt a szektorban tapasztalt áremelkedés mértéke egyes termékeknél elérheti a 10 százalékot is.

 

Ugyanakkor nem árt szem előtt tartani azt a tényt, hogy csúszós úton a nyári gumival felszerelt autónak háromszor annyi fékútra van szüksége, mint a téli abroncsokon futó gépkocsiknak. Ezen kívül figyelmet kell fordítani az abroncs profilmélységére is. Egy új, személyautóra tervezett abroncs esetében a profilmélység 6-12 milliméter között van, viszont a 4 milliméter alatti mintázat mélységű téli abroncsok veszítenek tapadásukból hóban, latyakban. Veszélyes helyzetekben még hó sem kell, elég egy falevelekkel teli vizes útszakasz, hogy a kopott gumik úgy csússzanak, mintha jégen közlekednénk. Ezért a biztonságos közlekedés érdekében fontos, hogy megfelelő állapotú abroncsokat szereltessünk fel.

 

A szakemberek szerint a hidegben nemcsak a havazás miatt célszerű téli abronccsal járni, hanem azoknak a hideg időjáráshoz kifejlesztett speciális anyagösszetétele miatt. A nyári abroncs a télinél keményebb anyagból készül, hogy az 50-60 fokra hevült aszfalton is jól funkcionáljon. A hideg útburkolaton viszont kevésbé tapad, így nem biztonságos. Közlekedésbiztonsági szempontból nem hibázhat az, aki akkor is kér október végére időpontot, amikor még viszonylag jobb idő van. Inkább legyen fenn a téli abroncs két héttel hamarabb, minthogy a hirtelen beálló fagyban nyári abroncson „korcsolyázzunk”.

Tóth Gábor Ákos

 

Előző

Akar több évet várni a Fordjára?...

Következő

Lássuk, mit főztek a házigazdák!...

Kövess minket!