2019. Március 19. | József, Bánk
Előző

Nincs petárda para a Ford kutyaházban...

Következő

Mazda 6: ép testben ép lélek...

Audi e-tron, a tisztaságmániás

Abu Dhabiban, a világ egyik leginkább fenntartható városi környezetéből, Masdarból kiindulva tesztelhették az újságírók a szeptemberben debütált Audi e-tront.

           

„Hatékonyság, teljesítmény és csendes nyugalom” – foglalták össze a kollégák tapasztalataikat. Beszámolójuk szerint az új modell egyesíti a mindennapok használhatóságát, a nagyméretű modellek kínálta kényelemmel és a zéró károsanyag-kibocsátást biztosító hajtásrendszerrel. Ezzel együtt azonban olyan innovatív megoldásokat is kínál, amelyek a négykarikás márkától elvárt prémium élményt garantálják.

 

Masdar városa, ahonnan az Audi e-tron tesztvezetése indul, ökológiai szempontból példaként szolgál a jövő városai számára. Három pillérre - a társadalmi, a gazdasági és a környezeti fenntarthatóságra - építve a város úttörő a fenntartható városfejlődés tekintetében, valós megoldásokat kínálva az energia- és a vízhatékonyság, a hulladékkezelés és a mobilitás kérdéskörében. Abu Dhabi nemzetközi reptere mellett található ez az alacsony szén-dioxid kibocsátású közösség, amely gyorsan bővülő lakónegyedeknek, tiszta technológiával foglalkozó csoportoknak, szabadkereskedelmi övezetnek ad otthont.

 

Autópályákon és szerpentineken autózva érkeztek az újságírók Jebel Hafeet, az Egyesült Arab Emírségek második legmagasabb hegyéhez. A beszámolók szerint az Audi e-tron igazán itt csillogtathatta meg innovatív visszatöltési rendszerét. Átlagosan a lassítások több mint 90 százalékánál az elektromos motorok generátorként működve alakítják át az SUV modell mozgási energiáját elektromos energiává. Ilyen módon a rendszer a hatótávolságnak akár a 30 százalékáról is gondoskodhat. Intelligensen együttműködik továbbá az elektrohidraulikus integrált fékszabályozás rendszerével. Az Audi az első autógyártó a világon, amely ezt a megoldást egy sorozatgyártású elektromos hajtásrendszerrel szerelt autóban alkalmazza. A pillanatnyi menethelyzettől függően a fékszabályozás rendszere dönt arról, hogy lassításhoz az autó elektromos motorját, a kerékfékeket vagy azok kombinációját használja, mégpedig külön-külön az egyes tengelyekre vonatkozóan.

 

A tesztút egy része kavicsos ösvényen és sivatagi homokon keresztül vezetett. Ezen a laza talajon az Audi e-tron bemutathatta a quattro hajtás legújabb generációját, az elektromos összkerékhajtást. Ez folyamatos és teljes mértékben változó módon szabályozza a tengelyek közötti ideális forgatónyomaték-arányt - a másodperc törtrésze alatt. Mindemellett intelligens hálózatot alkot a futómű számos rendszerével, legfőképpen a négyfokozatú - akár teljesen kikapcsolható - elektronikus menetstabilizálóval és a menetdinamikai szabályzórendszerrel. Ez az autó karakterisztikája mellett a gyári légrugózást is befolyásolja.

 

A műutaktól távol az Audi e-tron szabad magassága gombnyomásra 50 milliméterrel megemelkedik, míg az autópályákon a karosszéria magassága akár 26 milliméterrel is lejjebb kerülhet. Ezen kívül a futómű központi vezérlőegysége milliszekundumnyi időintervallum alatt egyedileg szabályozza az egyes kerekek csillapítását, figyelembe véve az út állapotát, a vezetési stílust és a kiválasztott üzemmódot.

 

Az Audi e-tron a márka brüsszeli gyárában készül, amely a világ első, igazoltan szén-dioxid semleges sorozatgyártási helyszíne a prémium szegmensben. Az Audi belgiumi termelési helyszínének úttörő eredménye három tényezőnek köszönhető: a zöld energiának, az ökológiai hőellátásnak és a klímakompenzációs projekteknek.

(A teszt angol nyelvű elemzése itt nézhető meg: https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=gaLo3_43zfA)

 

Tóth Gábor Ákos

Előző

Nincs petárda para a Ford kutyaházban...

Következő

Mazda 6: ép testben ép lélek...

Kövess minket!