2017. November 25. | Katalin
Előző

Művészet és szépség BMW-vel...

Következő

Szívbéli jó barátok...

Amikor Lexus lesz a „városi társam”

Itt az önvezető autók hajnala? A Lexus a 2017-es Tokiói Autószalonon mutatta be, és 2020-ra ígéri a modell sorozatgyártott változatát.

 

A Lexus évek óta dolgozik azokon az integrált biztonsági rendszereken, amelyek hozzájárulhatnak egy olyan világ megteremtéséhez, amelyben nem történnek halálos közlekedési balesetek: ezért nagy erőkkel fejleszti az önvezető autók technológiáit. Zászlóshajója, az LS luxus limuzin nemrégiben bemutatott legújabb generációja is több olyan aktív biztonsági technológiát kínál, amelyek már az önvezető technológia előszobájának tekinthetőek.

 

Így például már a mostani modellben is elérhető a gyalogosok észlelésére is képes aktív kormányzási asszisztens, amely segít elkerülni azokat az ütközéseket és gázolásokat amelyek már nem előzhetők meg kizárólag automatikus fékezéssel, valamint az első keresztirányú forgalomfigyelő, ami a kereszteződésekben fenyegető ütközésre figyelmezteti a vezetőt. Ha a gyalogosészlelés gázolásveszélyt feltételez, animációval jelzi a gyalogos helyzetét és irányát a Head-Up Display által kivetített nagyméretű, színes képen, így a vezető ösztönösen azonosítja a veszélyhelyzetet.

 

Az aktív kormányzási asszisztens felismeri, ha egy gyalogos az autó elé készül lépni, és felméri, hogy a gázolás elkerülhető-e kizárólag fékezéssel, ha nem, akkor a rendszer a vezető riasztása és a fékek működtetése mellett automatikus kormányzással is közbeavatkozik, segítve a gázolás elkerülésében vagy a baleset súlyosságának enyhítésében.

 

A Lexus LS-ben megtalálható sávkövető asszisztens már ma is kormányzással tartja az autót a kijelölt sávban, amikor az adaptív sebességtartó automatika működik. Amellett, hogy kamerával figyeli a sáv vonalvezetését, az elöl haladó jármű nyomvonalát is ellenőrzi, így az autót akkor is a sávban tartja, ha nem láthatók megfelelően az úttestre felfestett felezővonalak, illetve araszoló forgalomban is, amikor a járművek nagyon kis távolságban követik egymást. Ha ez nem volna elég, az útkereszteződésekben bekövetkezett ütközések elkerülését segítő FCTA az első keresztirányú forgalmat ellenőrzi.

 

A modellben emellett már most működik a parkolás segítő fékezés (álló tárgyak, hátulról közelítő autók, hátul megjelenő gyalogosok elkerülésére): parkolás közben a vezetőnek ugyanis rengeteg dologra kell ügyelnie, járművek érkezhetnek a holttérből, gyalogosok jelenhetnek meg az autó mögött – és akkor még nem beszéltünk a falakról, a karosszéria rosszul belátható sarkairól és a bonyolult manőverekről. A rendszer a tolatókamerával fedezi fel az autó mögött feltűnő gyalogosokat, amire figyelmezteti a vezetőt, és szükség esetén fékez is.

 

Ezekre a már most is világelső technológiákra építve a Lexus célja, hogy a „Városi Társ”  önvezető technológiák - melyek a Tokióban leleplezett LS+ tanulmányban mutatkoztak be -, már 2020 első felében megjelenhessenek a közutakon. Tanulmányautóként az LS+ megmutatja, hogyan nézhet majd ki a jövőben az LS, zászlóshajóként pedig azt jelképezi, milyen irányt vehet az L-finesse formanyelven alapuló, új generációs Lexus-dizájn. A merészen átalakított orsó formájú hűtőrács egy nagyméretű nyitható-zárható részt tartalmaz, ami hatékonyabb hűtést és jobb aerodinamikai teljesítményt biztosít.

 

Emellett több előremutató részletmegoldás is megjelenik az LS+ tanulmányban, például a részben lézerfényű fényszórók és hátsó lámpatestek, vagy az elektronikus külső visszapillantó tükrök. A legújabb önvezető technológiákat mesterséges intelligencia támogatja.

 

Az automatizált autózást a kizárólag gépjárművek által használható utakon az „Autópálya Társ” önvezető technológia támogatja majd, aminek megjelenését 2020-ra tervezi a vállalat. Ezeken az utakon a jármű fedélzeti rendszerei tisztán felismerik a mindenkori forgalmi helyzeteket, s ennek megfelelően hoznak döntéseket és irányítják az autót.

 

Az LS+ tanulmány egy adatközponttal kommunikálva tudja frissíteni a rendszer szoftverét és új funkciókat telepíteni. Mindeközben az útvonal és a környező területek ‘big data’ adatfolyamából tanuló mesterséges intelligencia még tökéletesebb önvezető képességgel ruházza fel az autót. A használóival együtt fejlődő autó új korszakot nyit, és olyan járművé válik, amihez az emberek már érzelmileg is kötődhetnek.

Tóth Gábor Ákos

 

Előző

Művészet és szépség BMW-vel...

Következő

Szívbéli jó barátok...

Kövess minket!