2017. November 19. | Erzsébet
Előző

Múltidézés a BMW-vel...

Következő

Magas lóról: Seat Ateca 2.0 TDI 4Drive...

Amikor az autó az ihlet forrása

Két japán autógyártó is pályázatot hirdetett nemrég a modelljeik ihlette használati tárgyak tervezésére – a magyarok itt is jól szerepeltek.

 

Különösen fontos a forma a kisautók esetében, hiszen ez az egyik tulajdonság, ami meghatározza a gépjármű szerethetőségét. Így van ez a Nissan Micra-val is: az új modell minden eddiginél vagányabb formatervezéssel született meg. A forma karakteres, jól felismerhető és modern lett. Nem tolakodó, nem öncélú, sokkal inkább egyszerű a jó értelemben, az autó igazi hangulatát pedig a széles színválaszték és a személyre szabhatóság adja meg. Elmondható az is, hogy az új Micra mind a férfiakhoz, mind a nőkhöz tökéletesen passzol kortól függetlenül.

 

A bevezető kampány részeként a Nissan különböző országokból összesen négy dizájner vállalkozást kért fel arra, hogy alkossanak valamit, amire az új modell ihlette meg őket. Így történt ez Magyarországon is, ahol a Kertész Attila és Simonfalvi Bence által 2010-ben alapított, külföldön is elismert Position Collective-et választották. A két tervező egy az új Nissan Micra sziluettjét követő függőlámpát készített. Elmondásuk szerint azért választották az autó sziluettjét a tervezés kiindulópontjaként, mert ez a legnagyobb egység és ez fogta meg őket a legjobban. A függőlámpa nem csupán a formájában hasonlít az új modellre, hanem széles színválasztékában is. Fontosnak tartották a tervezők, hogy egy olyan használati tárgyat hozzanak létre, amit a felhasználó az otthonában könnyedén személyre tud szabni.

 

A Lexus formatervezési versenyét először 2013-ban rendezték azzal a céllal, hogy teret biztosítson a világ feltörekvő, tehetséges tervezőinek és alkotóinak. A Nagydíj nyertesét egy elit dizájnerekből összeállított kreatív zsűri választja ki, miután a négy, prototípust készítő győztes bemutatta nekik, milyen eredeti és innovatív szemlélettel valósították meg elképzelésükben a ‘YET’ filozófiát. Az utóbbi időben számos neves nemzetközi dizájn elismerést bezsebelő japán luxus autómárka, a Lexus által meghirdetett 2017-es Lexus Design Award formatervezési verseny nagydíját Hiroto Yoshizoe Pixel című pályázata nyerte, ám összesen 12 pályamű prototípusának legyártásáról született döntés.

 

A díjnyertes pályázat központi témája a térben történő változás, a mozgás és az idő értelmezéséből eredő formatervezés modern és analóg megközelítésben. A Pixel olyan eszköz, amely lehetővé teszi, hogy a fény és az árnyék létezését teljes tudatossággal tapasztaljuk meg. Az eszköz a látogatók körvonalát használja fel az optikai effektek skálájának létrehozásához, miközben a szemlélő azt látja, hogy a kontrasztok ténylegesen egybefonódnak. Fény és Árnyék, belül és kívül, az egyik és a másik oldalon – a képernyő, amely e két ellentét között létezik, olyan eszközzé válik, amely kettéoszt, átalakít és „összeköt” egyazon pillanatban.

 

Elképzeltük, miként működne a dolog visszafelé, de be kell látnunk, nem sok esély van arra, hogy mondjuk egy mosógépgyártó autóipari dizájnereket kérjen fel ötletelésre új modelljük tervezésekor. De talán jobb is ez így.

Tóth Gábor Ákos

 

Kertész Attila és Simonfalvi Bence tervezőkkel készített interjú:

Előző

Múltidézés a BMW-vel...

Következő

Magas lóról: Seat Ateca 2.0 TDI 4Drive...

Kövess minket!