2014. Július 22. | Magdolna
Előző

Ford Focus ST: amitől egy olasz is ...

Következő

Premierek futószalagon...

Akik mertek kicsit és nagyot álmodni az autóiparban

Vajon véletlen, hogy két sikeres márka ugyanahhoz az „istállóhoz” tartozik? Nos, úgy tűnik mind a múltban, mind a jelenben kifejezetten jó „személyzeti politikát” folytattak, mert zseniális tervezőket vonzottak magukhoz.

Születésnapra új MINI

Még izgalmasabb vezetési élmény, innovatív megoldások és természetesen a MINItől már megszokott prémium minőség jellemzik a november 18-án bemutatkozó új MINI-t. A nap egyúttal a klasszikus brit kisautót megálmodó és ezzel autóipari forradalmat előidéző Sir Alec Issigonis születésének 107. évfordulója is. A MINI oxfordi gyára londoni bulin köszönti a harmadik generációt, és pár napra rá az új MINI Tokióban és Los Angelesben is megmutatja magát e nagyvárosok autószalonjain, piacra pedig 2014 első negyedévében lép. Elődeihez hasonlóan az új MINI modellt is az angliai Oxfordban gyártják majd, ahol már több mint 100 éve gyártanak személyautókat.

A bemutató dátuma az eredeti Mini kiötlőjét élteti: Sir Alec Issigonis sohasem fejezte be egyetemi tanulmányait, a matematikát pedig egyenesen „minden kreatív emberi lény ellenségének” tartotta. Ám semmi sem lehetett izgalmasabb számára, mint a színtiszta technika, s oly meggyőződéssel hitt ötleteiben, hogy sosem választotta volna a könnyebbik utat vagy kötött volna bármilyen kompromisszumot. Leghíresebb ötlete pedig sok évtizeden át gyakorolt jelentős hatást az autó fejlődésére: Issigonisnak a „tökéletes” kisautó megalkotása mindig is leghőbb vágyai közé tartozott, 1956 végén pedig Leonard Lord, a British Motor Corporation igazgatótanácsának akkori elnöke felkérésére ötletei rajzasztalra vetése, s csapatával a teljes koncepció megvalósítása munkaköri feladatává vált. Lelki szemei előtt már egy olyan kisméretű négyüléses modell lebegett, amely a lehető leghatékonyabban használja ki a rendelkezésre álló teret, miközben magas fokú kényelmet is kínál. Olyan autó, amely mind technikájában, mind pedig megjelenésében markánsan eltér a piaci többi szereplőjétől. Így született meg a könnyű, fronthajtású és keresztben beépített motorral szerelt Mini, a négy sarokba kitolt kerekekkel, megerősített alvázzal.

A kisautóhoz képest tágas és remekül vezethető klasszikus 1959. augusztus 26-án lépett a színre. Azóta az Issigonis-féle koncepció számos kisméretű és kompakt autó számára szolgált alapul, és természetesen, a legmodernebb formában, az új MINI is ezek közé tartozik. Teljesen új motorokkal és karosszéria technológiával, innovatív kütyükkel és még kifinomultabb prémium minőséggel a MINI harmadik generációja kategóriájában a legnagyobb élvezettel vezethető autó lesz.

Magyar talentum a BMW-nél

A dízelmotorral szerelt BMW-k aránya Európa egyes országaiban mára már 90 százalék fölött van, és Magyarországon is egyre kedveltebbek a „d” jelzésű modellek. Míg 2005-ben az átlagos dízel arány 65 százalék volt, 2008-ban már 74, tavaly pedig már a BMW vásárlók 83 százaléka választotta a dízelmotoros változatot. Az emelkedő trendben az is fontos szerepet játszott, hogy az elmúlt nyolc évben megjelentek olyan, főleg négykerékhajtású modellek, például az X1 és az X6, amelyeket szinte kizárólag (2012-ben 94 és 99 százalék!) dízelhajtással választanak. A bajorok dízel sikereinek az atyja, nem más, mint a magyar származású Anisits Ferenc.

Az 1938-ban Szolnokon született Dr. Anisits Ferenc 1980-ban kezdett el dolgozni a BMW-nél, azon belül is az ausztriai Steyr-ben alapított dízelfejlesztő központ gyakorlatilag első vezetőjeként. Elmondása szerint annak idején egy fejvadász kereste meg, anélkül, hogy tudná, melyik cég érdeklődik iránta. Anisits nem véletlenül került a hatékony és sportos dízelt fejleszteni tervező bajor konszern látóterébe: a Magyarországról 1964-ben távozó szakember akkor már számos nyugat-európai nagyvállalatnál dolgozott különböző járművek, mezőgazdasági gépek, hajók, teherautók, autóbuszok és személyautók dízelmotorjainak fejlesztésén és gyakorlati tapasztalatait cikkekben, tanulmányokban is megfogalmazta, miközben kitünő minősítéssel doktorált le a braunschweigi műszaki egyetemen. A csapatával fejlesztett első BMW dízelmotort 1983-ban mutatták be: a 115 LE teljesítményű, turbófeltöltésű és örvénykamrás rendszerű, soros hathengeres erőforrás a BMW 524td modellt hajtotta. Két évre rá készen volt a BMW dízelmotorok első atmoszférikus kivitelű változata a BMW 324d modellben, 86 LE teljesítménnyel. Vezetésével 1987-ben elkészült a digitális dízelelektronika, az első dízelmotorok számára kifejlesztett elektronikus motorszabályzás, amely a BMW 524td és a BMW 324td modellekben jelent meg.

1991-ben jött a soros hathengeres dízelmotorok második generációja, 1994-ben pedig a BMW első négyhengeres dízelmotorja: a soros hathengeres erőforrásból származtatott, 1,7 literes konstrukció a BMW 318tds modellben 90 lóerőt teljesített. Két évvel később már a felsőkategóriájú 7-es BMW-t is kínálták dízelmotorral, 1998-ban pedig bemutatták a négy- és hathengeres dízelmotorok új generációját: hengerenként négyszelepes technika, elektronikus szabályzású, változó geometriájú turbó,136 LE teljesítményű négyhengeres konstrukció, első ízben közvetlen befecskendezéssel és magasnyomású szivattyúval. Az új hathengeres motor pedig, első alkalommal common-rail közvetlen befecskendezéssel, 184 LE teljesítményével a világ legerősebb személyautó-dízelmotorja volt akkoriban... Nem sokkal maradt el ettől teljesítményben az egyévvel később bemutatott, első biturbó feltöltésű és majd’ négy literes, V8-as BMW dízel, amely a 740d-ben kapott helyet.

A Dr. Anisits által vezetett dízelfejlesztő részleg 2002-ben elnyerte az „Év legjobb BMW csapata“ kitüntetést a cég fő tulajdonosai által alapított Quandt Alapítványtól. Dr. Anisits Ferencet Steyr városa kitüntette a helyi ipar fejlesztésében végzett eredményeiért, Szolnok pedig díszpolgárává avatta.

Anisits ugyanakkor az eddigi legnagyobb szakmai kitüntetésének az Ernst Blickle díjat tartja, amit 1995-ben kapott meg, eddig egyedüli magyarként. A szakmában a legrangosabb innovációs díjnak tekintett elismerés értékelése eképpen szólt: „Kiemelkedö úttörő érdemeinek méltatásaként az elektronikus szabályozás a dízel személyautóknál történt világszerte első sorozatgyártásának bevezetéséért“. A kétévente odaítélt díj a kimelkedő tudományos munkáért jár és 100.000 eurós pénzjutalmával az egyik legmagasabb összeget adó egyéni kitüntetés. A díj rangját mutatja, hogy azt a BMW csoport részéről eddig még egy valaki nyerte meg 2003-ban: Joachim Milberg professzor, aki 1993 és 1999 között a BMW igazgatótanácsának tagja, majd 2002-ig elnöke volt, azóta pedig, a mai napig, ő a cég felügyelőbizottságának elnöke. A nyugdíjas Dr. Anisits jelenleg Ausztriában, Bad Hall-ban él.

Tóth Gábor Ákos

Cimkék:
Előző

Ford Focus ST: amitől egy olasz is ...

Következő

Premierek futószalagon...

Kövess minket!