2020. Július 04. | Ulrik
Előző

D-vitamin-szint, különösen járvány ...

Következő

Tényleg lehetünk allergiásak a hidegr...

Támad a vírus

Vitamindömping, gyakori kézmosás, rendszeres fertőtlenítés, otthoni üzemmód és a többiek: valószínűleg kívülről fújod a listát, hiszen olyan sok szó esett arról az elmúlt napokban, hogyan védekezhetsz a koronavírus ellen. De azt is tudta, hogy mindezek mellett a sport az immunrendszered egyik legjobb barátja? Mozogni otthon is nagyon megéri: már mondjuk is, miért fog örülni neki tested védelmi rendszere!

 

Mit tesz értünk az immunrendszered?

Az immunrendszer tulajdonképpen a szervezet védekezőrendszere, aminek – leegyszerűsítve – az a feladata, hogy különbséget tegyen a test saját anyagai és az idegen betolakodók, például a fertőzések között. Az utóbbiakkal szemben toleranciát alakít ki, vagy pedig megvéd tőlük úgy, hogy eltávolítja azokat. Ebben a válságos időszakban tehát nagyon fontos, hogy a lehető legjobban működjön az immunrendszer. A jó hír, hogy ezért mi is sokat tehetünk, ha néha felpattanunk a fotelből, hogy átmozgassuk magunkat!

 

Hogyan erősíti a sport az immunrendszert?

A kérdés csalóka, a titok ugyanis a mozgás intenzitásában rejlik. Mint oly sok mindenre, a sportra is igaz, hogy mértékkel adagolva a leghatásosabb. A túl kevés és a túl sok edzéssel is árthat az immunrendszerednek – a rendszeres, mérsékelt testmozgás viszont bizonyítottan erősíti a tested védekezőképességét. Szóval, ha most a betegség elleni védekezés az elsődleges célja szinte mindenkinek, akkor a tespedést és az ultratávokat egyaránt hanyagolni kell. A megfelelő gyakorisággal és intenzitással mozgóknál viszont tényleg ritkábban fordulnak elő sok más nyavalya mellett például a felső légúti megbetegedések.

 

A sport szó szerint felélénkíti a testet: a vérben gyorsabban keringenek az immunitásért felelős sejtek, így nagyobb eséllyel pusztulnak el a kórokozók. A mozgástól felpörög az anyagcsere, így a védekező mechanizmusok is aktívabbak. Edzés közben ráadásul izzadunk, amivel a méreganyagok távozását segítjük. Végül, de nem utolsósorban fontos megemlíteni a sport stresszoldó hatását: a tartós stressz gyengíti az immunrendszert, de mozgással sokat javíthatunk a helyzeten. A sportolásnak köszönhetően megedződő állóképesség tehát nemcsak a fizikai terheléssel, de a kórokozók támadásával szemben is muníciót biztosít.

 

Mennyi az annyi?

Kutatások sora bizonyítja, hogy aki heti kb. 150 percnyi, mérsékelten intenzív edzést végigcsinál, annak az immunrendszere ezért biztosan hálás lesz, szóval a mennyiséget érdemes nagyjából így belőni. Jó úton járunk, ha mozgás közben kimelegszünk és gyorsabban vesszük a levegőt, de még azért nem fogyunk ki belőle – egyénfüggő, hogy ebbe mi fér bele. A legjobb, ha a kardiót és az erősítést kombináljuk, hogy a szív és a tüdő mellett az izmainknak, a gerincünknek és az ízületeinknek is legyen tartása. Ha ezek alapján megjött a kedve, de hirtelen nincs ihlete, mit sportolj otthon, akkor mazsolázzon a napokban gombamód megszaporodott, akár ingyenesen elérhető online edzésprogramok és közvetítések között

Forrás: Nagy Sportágválasztó

 

Előző

D-vitamin-szint, különösen járvány ...

Következő

Tényleg lehetünk allergiásak a hidegr...

Kövess minket!