2019. Szeptember 22. | Móric
Előző

Kollagén: az ízületeid védőbástyá...

Következő

B12-vitamin szerepe...

Sport és hidratálás!

Szász Mátét, a Scitec Institute sporttáplálkozási vezetőjét kérdeztük a folyadékpótlás jelentőségéről.

 

Sportolás közben, főleg nyáron sok folyadékot és vele értékes ásványi anyagokat veszítünk: egy forró napon akár 5 liter folyadék is távozhat egy óra alatt a szervezetből. A sportteljesítmény és az egészségfejlesztés intézményeként a Scitec Institute kutatásaiban vizsgálja a sport kulcsterületeit, amelyek egyik sarkalatos pontja a hidratálás. A folyadékvesztés rontja a teljesítményt és veszélyes, mert csökkenti a szervezet hőleadási képességét, ezzel fokozza a hőterhelést. A megemelkedett maghőmérséklet emeli a pulzust és csökkenti a mentális teljesítményt – tájékoztat a szakértő.

 

A szakember szerint a dehidratáció jelentősen csökkenti a fizikai és szellemi teljesítményt, ezért minden sportágban kiemelt jelentősége van a megelőzésének. Labdarúgók körében végzett felmérések szerint például a játékosok közül tízből kilencen dehidratált állapotban lépnek pályára!

 

Mit tehetünk a dehidratáció ellen?

 

 – A legfontosabb, hogy hidratáljuk a szervezetet, azaz igyunk.  A rossz hír az, hogy a folyadék felszívódásának üteme sokkal lassabb, mint az elvesztéséé: a szervezet egy óra alatt egy liternél több vizet nem képes felszívni. Ezért igyekezzünk sportolás közben is apró kortyokban folyadékot inni. Vannak olyan hatóanyagok, mint a glükóz, a fruktóz, a nátrium, egyes fehérjeforrások és aminosavak, amelyek képesek jelentősen növelni a folyadékfelszívódás hatékonyságát. Bátran fogyasszuk ezeket! – tanácsolja a szakértő.

 

–  A nátriumot hajlamosak vagyunk közellenségként kezelni, hiszen emeli a vérnyomást és fokozza például egyes vesebetegségek kockázatát. Sportolói szemmel nézve viszont a nátrium nemcsak hasznos, de egyenesen nélkülözhetetlen segítőnk, hiszen a nátrium felel az idegsejtek működéséért. Élsportolók, versenyzők számára a nyári edzéseken rendkívül fontos az elvesztett nátrium pótlása. Nagyon fontos tehát, hogy sportolás közben folyamatosan pótold a folyadékot és a vele távozó ásványi anyagokat. Ezzel nemcsak a teljesítmény lehet magasabb, de koncentráltabban tudjuk végrehajtani a feladatokat – összegzett Szász Máté.

 

 

 

Előző

Kollagén: az ízületeid védőbástyá...

Következő

B12-vitamin szerepe...

Kövess minket!