2019. Február 21. | Eleonóra
Előző

Illóolajjal a nátha ellen...

Következő

A pihentető alvás titka...

Leggyakrabb fogyási hibák

Az egyik leggyakoribb újévi fogadalom a fogyás.Fogyni legtöbbször a külsőnk miatt szeretnénk, a lehető leggyorsabban és legkevesebb ráfordítással. Hiszünk a csodamódszerekben, trendi diétákban és nem törődünk azok egészségügyi következményeivel. És kire hallgatunk, ha fogyásról van szó? Celebekre, modellekre, fitneszedzőkre, színészekre és még sorolhatnánk. Csak az orvosokra nem, pedig ők azok, akik ismerik a testünk működését és tudják, hogy mitől tudunk valóban lefogyni. A Rózsakert Medical Center orvosai nyolc pontban összegyűjtötték, hogy milyen hibákat követünk el leggyakrabban az álomsúly elérése érdekében.

 

Csodadiétákban keressük a megoldást

Fogyasztó szerekkel és csodamódszerekkel próbálkozunk, amik gyors eredményt ígérnek, az egészséggel pedig egyáltalán nem. Ezzel többet ártunk, mint használunk. „A rossz fogyókúrától a szervezet legyengül, rosszabb állapotba kerül az anyagcsere. Ha sikerül is fogyni, biztos nem egészségesen és általában több kiló kúszik vissza, mint amennyi lement. A pszichés kudarcélmény is jelentős.”- magyarázza dr. Farkas Kitti.  

 

A szénhidrát ellenség

„Nagy hiba, ha azt gondolju, hogy bizonyos tápanyagokat meg kell vonni magunkól.”- figyelmeztet a doktornő. „Se a szénhidrát, se a fehérje, se a zsír nem ellenség. A szervezetnek mindegyikre szüksége van. Még akkor is, ha az aktuális trendek éppen közellenségnek állítják be valamelyiket. Mostanában épp a szénhidrátot, korábban a zsír. A proteinre szükség van az izmok miatt, a szénhidrátból merítjük az energiát és ettől működik az agy, a zsír pedig a vitaminok felszívódását, hormontermelést és az idegrendszer működését segíti.”

 

Diétás=egészséges

Kutatások szerint az egészségesnek gondolt ételekből többet fogyasztunk a szükségesnél. Azzal hitegetjük magunkat, ha „diétás” termékeket választunk, azzal jót teszünk magunknak. Ez nem igaz. „A szervezetnek valódi, tápanyagokban gazdag ételekre és változatos étrendre van szüksége.”magyarázza dr. Bajnok Éva obezitológus. „A diétásnak meghirdetett ételek többsége egyébként nem is az, sokszor például szénhidrát helyett nagyobb mennyiségű zsírt tartalmaz.”

 

Mindenmentes=diétás és egészséges

„Gluténmentes, laktózmentes, tojásmentes stb. Ezeket az ételeket azoknak találták ki, akik érzékenyek vagy allergiásak valamelyik összetevőre. Ha valaki nem az, mégis megvonja magától, az hiányállapotok kialakulásához vezethet.”- mondja az obezitológus.  

 

Annak hiszünk, amit a mérleg mutat

„Fogyni zsírból kell.”- világít rá dr. Farkas Kitti. „Attól, hogy a mérleg kevesebbet mutat, még nem biztos, hogy megfelelően sikerült lefogyni. Ha koplaltatjuk magunkat, azzal izomból fogyunk, amitől a mérleg ugyan kevesebbet mutat, de a szervezet legyengül.”

 

Csak a külső miatt csináljuk

Dr. Bajnok Éva obezitológus szerint az ideális testsúly nem csak a külsőről szól. „A túlsúly leadása, ha egészségesen csináljuk, sokat javít az egészségi állapoton is: csökkenti a szív-érrendszeri megbetegedések, a cukorbetegség, magas vérnyomás és bizonyos daganatos betegségek kockázatát.  Ha leadjuk a felesleget, jobban alszunk, energikusabbak leszünk, jobban megy a mozgás, az önbizalomnak is jót tesz.”

 

Celebekre hallgatunk

Szépészeti kérdésként gondolunk a fogyásra, ezért előbb hiszünkl véleményvezéreknek, celebeknek, színésznőnknek, minthogy megkérdeznénk egy valóban kompetens szakembert, egy orvost. Orvosi szaktudásra azért jó alapozni, mert a szakember ismeri a test működését, tudja, mitől fogy és mi, milyen hatással van rá, nem ajánl olyan módszert, ami káros az egészségre.

 

Kismamaként nem foglalkozunk a felszedett pluszkilókkal

Amit a terhesség alatt kívánunk, azt a gyermek miatt kívánjuk. Terhesség alatt kettő helyett kell ennid. – Gyakori tévhitek. Dr. Vass Viktor belgyógyász, diabetológus, endokrinológus szerint: „Várandósság alatt az ideális súlygyarapodás nem ikerterhesség esetén normál testsúlyú nőknek 9-12 kg. Sovány kismamáknál ennél több is belefér, túlsúlyos vagy elhízott várandósoknál viszont minél kevesebb súlygyarapodás ajánlott. Az sem mindegy, hogy mikor következik be a súlynövekedés: az első trimeszterben 0,5-2 kg súlygyarapodás jellemző, ha már ennél több kiló felszalad annak valószínűleg a túlzott kalóriabevitel az oka, ilyenkor oda kell figyelni az étkezésre a továbbiakban.”

 

Előző

Illóolajjal a nátha ellen...

Következő

A pihentető alvás titka...

Kövess minket!