2019. November 17. | Hortenzia, Gergő
Előző

Nem mind üveg, ami törik...

Következő

Mr. Sloane szórakoztat...

Zongora, ahogy még nem hallotta

Gyöngyösi Gábor
Az egész napos rendezvénysorozaton az ingyenes koncertek mellett a közönség közelebbről is megismerkedhet a Nils Frahmnak köszönhetően híressé vált különleges hangszerrel, az Una Cordával, az esti koncerten pedig a modern klasszikus stílus haza képviselői után először hallhatja Magyarországon „a zongora prófétájának” tartott Lubomyr Melnyket.

 

Kisebb túlzás nélkül állíthatjuk, hogy akik ott voltak Nils Frahm két budapesti koncertjének valamelyikén, jó ideig nem felejtik majd az élményt, amelyhez nemcsak egyedülálló zenei világa, de közvetlen és szerethető személyisége is nagyban hozzájárult. Bár újabb koncertet idén már nem ad a Müpában, mégsem kell teljesen elbúcsúznunk tőle. Az általa képviselt szellemiség ugyanis újra felbukkan majd a házban, mégpedig a március 29-i Piano Day alatt.

 

A 2015 óta létező „zongoranapot” Frahm és a neki is hangszereket építő világhírű zongorakészítő, David Klavins közösen álmodták meg azzal a céllal, hogy a hangszeren túl a zongoristákat, a zongorára komponálókat, a zongorakészítőket, a zongorahangolókat, a zongoraszállítókat és persze a zongorarajongó hallgatókat is ünnepeljük. Ezért azóta minden év nyolcvannyolcadik napján – azért ekkor, mert ennyi billentyűje van – a világ minden pontján a zongorát ünneplik. Mindenhol egy picit másképp.

 

Az egyik főszereplő kétség kívül a Magyarországon élő és alkotó Klavins és innovatív hangszere, az Una Corda – és nagytestvére, a nemrég elkészült Concert Una Corda – lesz, ahol a klasszikus zongorától eltérően egy hanghoz mindössze egy, filcanyaggal bevont húr kapcsolódik, amelyek ráadásul a megszokottól eltérően nem horizontálisan, hanem vertikálisan helyezkednek el. A lett-német származású hangszerépítő a délután folyamán egy nyitott előadás keretében meséli el, hogyan született meg ennek a semmihez sem hasonlítható zenei eszköz ötlete, a Piano Day alatt pedig nemcsak megismerni, de a bátrabbaknak kipróbálni is lesz lehetősége majd az Una Cordát.

 

A kora esti órákban a ház különböző tereiben három szakavatott zenész mutatja meg, mennyi lehetőség rejlik a zongorában, ha a hagyományostól picit eltérő irányból közelítünk felé. Az ingyenes koncertek sorát Gyöngyösi Gábor indítja, aki nemcsak rajong a hetvenes évekbeli elektromechanikus zongorákért, de restaurálja is őket. Szobatitkok címre keresztelt műsorában eddig a négy fal közt rejtegetett saját kompozíciói szólalnak majd meg. Őt a sokszínű olasz zeneszerző, Luca Longobardi követi majd, aki bár klasszikus képzést kapott, a kortárs, elektronikus zenei alapokat is beépítette műveibe. Kiemelten érdekli a hangok és a látvány találkozása, komponált már balettzenét, filmzenét, kísért installációt és kísérleti művészprodukciókat.

 

 Vele ellentétben az ambientes vénájú Ed Carlsen eredetileg gitártanulmányokat folytatott, és alig négy éve kezdett el zongorázni, ráadásul saját gitáros kompozícióit átültetve tanulta meg a hangszer rejtelmeit. Szerzeményeiben a modern klasszikus zene elemei, főleg zongora és vonósok keverednek visszafogott elektronikával, alaposan átalakított gitártextúrákkal. A két olasz zenész az Átriumban álló Una Cordán játszik majd, míg Gyöngyösi saját Fender Rhodes illetve CP70 zongoráival érkezik majd a Zászlótérbe.

 

A Piano Day 2019 budapesti eseményei a Fesztivál Színházban zárulnak, három koncerttel. Ezek közül az első kettőn magyar előadók zenélnek: a zongora és az elektronika improvizatív alapokon nyugvó fúzióját megvalósító vaghy, valamint a billentyű-dob-basszus triót vonós hangszerekkel kiegészítő iamyank Live Ensemble, akik szünet nélkül adják majd át egymásnak a billentyűt és a színpadot. Vághy Tamás – aki 2017-ben először hozta el

 

Magyarországra a Piano Dayt – új műsorában vintage hangszerekkel kibővített billentyűparkon keresztül mutatja be a zongora különböző hangjait, míg az elektronikus zenei producer, iamyank és héttagú zenekara a billentyűk és a moduláris szintik hangjain alapuló szerzeményei mellett most készülő, második nagylemezébe is betekintést enged.

 

A napra a koronát az ukrán származású Lubomyr Melnyk első magyarországi fellépése teszi fel. A hatvanas évek vége óta aktív Melnyk Terry Rileytól megihletve kezdte kialakítani egyéni technikáját, amely szélsőségesen gyors játékon, szinte állandó pedálhasználaton alapszik, és szüntelenül egybeolvadó, lényegében végtelenítettnek ható dallamíveket kelt életre – continuous music, folyamatos zene, ahogyan saját terminusa is mondja. Mindehhez elképesztően gyors játékra és hosszú évek kitartó gyakorlására van szükség. Nem hiába tartják Melnyket még hetven felett is a világ egyik leggyorsabb kezű zongoristájának. Bár végtelenül komplex és eksztatikus darabjait viszonylag későn fedezte fel a közönség és a szakma, 2011 óta komoly figyelem és elismerés övezi. Melnyk viszonylag ritkán koncertezik, így első budapesti fellépése a 2018 decemberében kiadott Fallen Trees album turnéjának részeként kihagyhatatlan alkalomnak ígérkezik.

 

Helyszín és időpont: Müpa, 2019. március 29.

 

Előző

Nem mind üveg, ami törik...

Következő

Mr. Sloane szórakoztat...

Kövess minket!