2024. Március 19. | József, Bánk

Nem mind üveg, ami törik

Bő egy évvel a bemutató után is teltházzal megy a Radnótiban Tennessee Williams első darabja, az Üvegfigurák – kíváncsiak voltunk, mi a titka, hogy egy manapság nem túl divatos szerző ekkora szériát tud generálni. Maga a darab az 1945-ös bemutatót követően azonnal jelentős sikereket ért el, aztán másod- és harmad virágzásokat, illetve nagy-nagy csöndeket követően Valló Péter állította színpadra a Radnóti Színházban, Kováts Adél, Porogi Ádám, Lovas Rozi és Nagy Dániel Viktor szereplésével.

 

Azt is leszögezhetjük rögtön, hogy az előadás nagyon jó estét fog szerezni mindenkinek, aki legalább egyet már eleve kedvel a felsorolt négy színész közül, még akkor is, ha az amerikai naturalista drámák nem vonzzák, de kiválóan alkalmas az előadás arra is, hogy átgondoljuk, bennünk mennyi van azokból az embertípusokból, akiket ez a négy nagyon jó színész képvisel. A tanulság pedig minden esetben az lesz, hogy lehet csodákban bízni, de nem érdemes e tekintetben másokra hagyatkozni, nekünk kell lépni. 

 

Néhány szóban a történet, a miliő. Üvegből készült kis állatfigurák ragyognak a fényben, átlátszóak, törékenyek, egy széttört szivárvány apró darabjai ők. Laurának egész gyűjteménye van belőlük, életét a velük való foglalatosság tölti be. Tom, Laura költőnek készülő öccse a harmincas éveket idézi fel emlékeiben, egy olyan amerikai kispolgári család életét, amelyik akarva-akaratlanul elszakad a realitás világától. Amanda, az anyja hősies erőfeszítéssel – és egy régvolt úri élet iránti nosztalgiával – igyekszik családját a felszínen tartani. Ez annál is inkább reménytelennek feltűnő vállalkozás, mert az apa évekkel ezelőtt megszökött hazulról, már csak egy fénykép a falon, s néhány recsegő gramofonlemez tanúskodik hajdani jelenlétéről.

 

Az anya legnagyobb gondja gyermekei sorsa: mi lesz Laurával, ezzel a régen eladósorba került, befelé élő lánnyal, akinek semmi hajlandósága az élet mindennapjaihoz igazodni. Mi lesz Tommal, a család fenntartójával, aki költői álmainak megvalósítása helyett egy cipőraktár mélyén nyűvi napjait. Tennessee Williams remekműve lírai megszólalás egy valójában nagyon is költőietlen korról. Mondhatnánk, helyben vagyunk, a történelem ezúttal is ismétli önmagát, itt van tehát a lehetőség, hogy levonjuk a megfelelő következtetéseket.

 

Helyszín és időpont: Radnóti Színház, következő előadások: 2019. március 26., április 11.(Költészet napja)

Kövess minket!